2014 bütçesi kabul edildi 11/18/2013

İstanbul Büyükşehir Belediyesi’nin 2014 yılı bütçesi kabul edildi. Bütçeyi İstanbul Büyükşehir Belediyesi Meclisi’ne sunan Başkan Kadir Topbaş, 2014 sonu itibariyle İstanbul’a 10 yılda yaptıkları toplam yatırımın 68,5 milyar lirayı aşacağını söyledi.

İstanbul Büyükşehir Belediye Başkanı Kadir Topbaş, 2014 yılı bütçe sunumunda İBB Meclis Üyeleri’ne hitap etti. Son 9 yılda İstanbul’da büyük işlere imza attıklarını belirten Başkan Topbaş, İstanbul’un dünyanın merkezi olma yolunda hızla ilerlediğini söyledi. Her geçen yıl İstanbul Büyükşehir Belediyesi Bütçesini artırdıklarını ifade eden Başkan Topbaş, “2014 yılı bütçemiz 9 milyar 100 bin lira. Bütçemizden yatırıma 5 milyar 575 milyon lira ayrıldı. Bir de konsolide bütçemiz var. Buna İSKİ ve İETT bütçeleri de dahil. 2014 konsolide bütçemiz 15 milyar 589 milyon lira.” dedi.

Yatırım miktarı 68,5 milyarı bulacak…

İstanbul’da bugüne kadar 60 milyar lira yatırım yaptıklarını ifade eden Başkan Topbaş, sözlerini şöyle sürdürdü: “Şirketlerimizin 10 milyar 140 milyon lira ciroları var. Bunları eklersek bu rakam 25 milyar 730 milyon oluyor. Konsolide bütçenin yatırım payı ise 8 milyar 523 milyon oluyor. Yine yatırımcı bir bütçe hazırladığımızın göstergesi. Böylece 2014 sonunda toplam yatırım 68,5 milyarı aşacak.”

Metro kent İstanbul…

Başkan Kadir Topbaş, başlattıkları dev raylı sistem hamlesiyle “Metro kent İstanbul” hedeflerine çok yaklaştıklarına dikkat çekerek, “En büyük yatırım payını ulaşıma ayırdık. Son 9 yılda ulaşıma 24,4 milyar lira harcadık. 2014 sonu itibarıyla bu rakam 28 milyar lira olacak. Ulaşımı rayına oturtuyoruz. Cumhuriyet Tarihi’nin rekorlarını kırdık. Trafiğe her gün 475 yeni araç ekleniyor. Nüfus 15 milyonu buldu. Kente gelen turist sayısı yaklaşık 3 kat arttı. Günlük yolculuk sayısı 11 milyondan 24 milyona çıktı. Bunlara rağmen ortalama yolculuk süreleri kısaldı. Bu önemli bir başarıdır.” diye konuştu.

Aslan payı ulaşımın…

İstanbul’a kazandırdıkları yeşil alan ve meydanlarla İstanbul’un çehresini adeta yeniden şekillendirdiklerini belirten Başkan Topbaş, sözlerini şöyle sürdürdü: “İstanbul, daha erişilebilir ve daha estetik bir hale geldi. 9 yıl içerisinde İstanbul’a 276 adet kavşak kazandırdık. 30 tanesinin de inşaatı devam ediyor. Kente toplam 433 kilometre yeni yol kazandırdık. 3 tünel yol açtık. Bu tünelleri kullananlar çok memnun. 1 saatte gidilen güzergahları 5 dakikaya indirdik.”

Metrobüs, metroya dönüşüyor…

Başkan Kadir Topbaş, entegre bir ulaşım sistemi kurarak tüm ulaşım istemlerinin birbirine bağladıklarını söyledi. Toplu taşımada tek bilet sistemine geçtiklerini ve Metrobüs Hattı’nın uzunluğunu 50 kilometreye çıkardıklarını anlatan Başkan Topbaş, “Metrobüs ile alakalı yoğunluk yönünde eleştiriler var. Evet kabul ediyoruz. Artık Metrobüs’ün metroya dönüşmesi gerekiyor. Metrobüs Hattı’nın altından metro gidecek şekilde yeni bir düzenle yaptık. Metrobüs ile Beylikdüzü - Söğütlüçeşme arasını 83 dakikaya indirdik. Raylı sistem ağını yaklaşık 3 kat geliştirdik. 44 kilometrelik hattı 114 kilometreye çıkardık.” diye konuştu.

11 milyon İstanbullu raylı sistemi kullanacak…

Başkan Topbaş, raylı sistem tanıtım videosu hazırladıklarında birtakım eleştiriler aldıklarını hatırlatarak şu açıklamayı yaptı: “Bizler o tanıtım videosunda raylı sistemler derken biz tüm ray üzerinde olan ulaşım sistemlerini kastettik. İstanbul’da devraldığımız 45 km raylı sistemde sadece 8 kilometre metro olmasına rağmen biz 45 km olarak kabul ettik. Yani İstanbul’daki tüm raylı sistemi, metro olarak kabul ettik. Yerin altında 24 saat esaslı çalışıp alın teri döken çalışanlarımız var. Onlar bir tarih yazıyor. Göreve geldiğimizde 400 bin kişi raylı sistem kullanırken, yılsonuna gelindiğinde bu rakam 2 milyonlara ulaşacak. 2016 yılında 7 milyon, 2019 yılında ise 11 milyon kişi raylı sistem hatlarıyla seyahat edecek.”

Sultanbeyli ve Bahçeşehir’e metro…

Vatandaşlardan metroya çok büyük bir ilginin olduğunu ve Sultanbeyli ile Bahçeşehir’deki vatandaşların ısrarla metro talep ettiklerini ifade eden Başkan Topbaş, şöyle konuştu: “İnşallah bu müjdeyi vereceğiz. Sancaktepe’den Sultanbeyli’ye 6,5 km’lik metro hattını ilave edeceğiz. Ulaştırma Bakanlığımız ile görüşmek suretiyle Bahçeşehir’e raylı sistemin ulaşmasıyla ilgili de çalışmayı tamamlayacağız. 400 kilometre yapıp, yapamayacağımız tartışılırken; böylece 400 kilometrenin üzerine çıkacağımızı da deklere etmiş olduk. Metro ağı 2019 sonrası 776 kilometreye kadar ulaşacak. Dünyanın en büyük 2’nci metro ağına sahip olacağız. İstanbul’un Paris’ten fazla metro ağı olacak.”

İstanbul’da “Akıllı Otobüs” dönemi…

Başkan Topbaş, İETT filosunu da yenilediklerini belirterek, İETT’yi 3 bin otobüsle güçlendirdiklerini ve 2 bin 500 otobüsü hizmete aldıklarını söyledi. “İstanbul’un artık akıllı otobüsleri var.” diyen Başkan Topbaş, “Böyle ayrıcalıklı kente de bu yakışır. Zaten her alanda en gelişmiş teknolojiyi kullanıyoruz. Otobüslerimizde klima, TV, iç ve dış kameralar vardı. Ama ‘halkımıza daha fazlasına layık’ dedik. Otobüslerimize ücretsiz internet getirdik. Telefonları çok hızlı şarj edecek cihazlar yerleştirdik. Böylece toplu ulaşıma olan ilgiyi artırıyoruz.” dedi.

Boğaz’dan Haliç’e cansuyu…

İstanbul’un kent nüfusu bakımından Türkiye’nin en yüksek nüfusa sahip şehri olduğunu ifade eden Başkan Topbaş, çevre sorunlarının kentlerde çıktığını ve bu anlayışla dünya çapında yatırımlar yaptıklarını ifade etti.  Başkan Topbaş, konuşmasına şöyle devam etti: “Boğaz’dan Haliç’e cansuyu veriyoruz. Bu, büyük bir çevre olayıdır. Haliç ve çevresi canlandı. Artık Haliç’te balıkları görebilirsiniz. Çöpten elektrik üretiyoruz. Onlarca arıtma tesisi inşa ettik. Kente milyonlarca metrekare yeşil alan kazandırdık. Melen Projesi ile İstanbul’a su sıkıntısı yaşatmadık. Bu yüzden bütçeden çevreye önemli bir pay ayırdık. Bu pay yüzde 43’lerde. Bu, 3 milyar 660 milyon liralık bir tutar anlamına geliyor.”

Atıksuların yüzde 97’si arıtılıyor…

Başkan Topbaş, başta Ayamama Deresi olmak üzere kent genelindeki derelerin ıslahı yönünde çok önemli projelere imza attıklarını vurgulayarak, “Sürdürülebilir çevre anlayışıyla hareket edip, İstanbul’daki atıksuların yüzde 97’sini arıttık. Proje aşamasında olan tesislerimiz var. Onlarla birlikte arıtma oranı yüzde 99’u bulacak. İstanbul’da farklı kapasitede 35 atıksu arıtma tesisi var. 18’inin yapımı devam ediyor. 7 tane katı atık aktarma istasyonumuz var.” diye konuştu.

İstanbul susuz kalmayacak…

Kentin su ihtiyacını karşılamak adına Melen Projesi ile İstanbul’a 186 kilometre mesafeden su getirdiklerini ve yine 130 kilometrelik mesafeden İSKİ’nin bütçesiyle 2’nci bir hat getirdiklerini ifade eden Başkan Topbaş, şunları söyledi: “İstanbul Büyükşehir Belediyesi olarak su havzalarıyla ilgili çok önemli yatırımlar yaptık. Su havzalarında özel mülkiyet olan yerlerin kamulaştırılmasıyla ilgili yoğun mesai harcadık. Özellikle 2004 yılına kadar havzalarda kamulaştırılan alan 11 milyon metrekare iken 2004 yılından bu yana kamulaştırılan alanları 23 metrekareye çıkardık. Kimse bize buraları kamulaştırın demedi. Biz buraya yaptığımız harcamaları başka yerlere, görünür işlere harcayabilirdik. Ama biz dedik ki, su önemli. İstanbul’un su havzaları önemli. Bu alanda 1 milyar dolarlık bir yatırım yaptık.”

Kentsel dönüşüm tüm hızıyla devam ediyor…

Başkan Kadir Topbaş, İstanbul’un kentsel dönüşüm projelerine ihtiyacı olduğuna vurgu yaparak, kentteki değişim ve dönüşüme herkesin destek vermesi gerektiğini söyledi. Çevre ve Şehircilik Bakanlığı’nın çıkardığı yasa ile ilçe belediyelerine yetkiler verdiğini hatırlatan Başkan Topbaş, şöyle devam etti: “Maalesef bazı belediyelerde ‘Biz yapacağız ama Büyükşehir izin vermiyor.” diyenler var. Bu belediyeyi kınıyorum. Kentin afet riskini yenilenmesi için fırsat olarak kullanabiliriz. Bu yetki zaten ilçe belediyelerinde. Biz sadece değerlendirme yapar, yol gösteririz. Bütçemizden 566 milyon lirayı buna ayırdık. Bu, siyaset üstü olarak devam etmeli. Artık evinde oturan, günlük yaşamını sürdüren insan korkmadan yaşamalı. KİPTAŞ bir taraftan TOKİ bir taraftan bu çalışmaları sürdürüyoruz.”

İstanbul dünyaya örnek bir kent…

İki dönemdir Dünya Belediyeler Birliği Başkanlığı’nı devam ettirdiğini hatırlatan Başkan Topbaş, üstlendiği görev sebebiyle yerel diplomasiyi ön plana çıkardıklarını ve dünya çapında katıldığı toplantılarda Türkiye’deki siyasi parti temsilcilerinden de ciddi destek aldıklarını kaydetti. İstanbul’un dünya kentlerine artık model olduğunu ve bu başarıyı yakalarken de merdivenleri elleri ceplerinde çıkmadıklarını ifade eden Başkan Topbaş, “Kardeş şehir sayısını 38’e çıkardık. 19 kentle işbirliği protokolü imzaladık. Uluslararası iyi niyet protokolü sayımız 16’ya çıktı. Mısır’dan Pakistan’a dünya belediyelerine model oluyoruz. Bütün bunlar durduk yere olmadı.” diye konuştu.

İstanbul’un yıldızı parladı…

Başkan Kadir Topbaş, dünyada teknolojiyi en iyi kullanan belediye olduklarının altını çizerek, şunları söyledi: “Hizmetlerimizi ‘mobil’ hale getirdik. Kendi yazılımlarımızı üretiyoruz. İstanbul’un adını ilklerle anılır hale getirdik. Hep birlikte yapmaya da devam edeceğiz. Bu yüzden yıllardır dünya bizi konuşuyor, projelerimizi izliyor. Zira biz, birlikte İstanbul’un yıldızını parlattık. Bu vesile ile hepinize teşekkürlerimi sunuyorum.” dedi.

Rakamlarla 2014 yılı bütçesi…

Yatırım ve hizmetlerin 2014 yılında da hız kesmeden devam edeceğini ifade eden Başkan Topbaş, 2014 bütçesine dair şu rakamları paylaştı: “2014 yılı gider bütçesi 9,1 milyar lira. Gelir bütçesi 8,1 milyar lira. Bu tutarın 101 milyon lirası vergi gelirleri. 494 milyon lirası teşebbüs ve mülkiyet gelirleri. 140 milyon lirası sermaye gelirleri. 7 milyar 328 milyon lirası çizelgede gösterilen diğer gelirler kaleminden oluşmaktadır. Yani yüzde 90’nı Maliye Bakanlığı ve iller bankası payları oluşturuyor. Gelir - gider bütçesi arasındaki denklik ise iç ve dış borçlanma yolu ile sağlanıyor. 2014 bütçesi finansman tablosunda;  732 milyon lira iç borçlanma, 454 milyon lira iç borç geri ödemesi, 1 milyar 295 milyon lira dış borçlanma, 573 milyon lira dış borç geri ödemesi görülüyor. Bu tablodan anlaşılacağı üzere bütçemizde, kullanım ve ödeme farklarından oluşan 1 milyar lira borçlanma öngörüldü. Borçlanma yoluyla elde edilen kaynağın önemli bir bölümü raylı sistem ulaşımları için kullanılacaktır.”

Konuşmaların ardından bütçe oylamasına geçildi. İstanbul Büyükşehir Belediyesi’nin 2014 yeni yıl bütçesi oybirliğiyle kabul edildi. Başkan Topbaş, oylamadan sonra tekrar kürsüye çıkarak İstanbul Büyükşehir Belediyesi Meclis üyelerine teşekkür etti.