Kadıköy-Kartal Metrosu’nda mutlu son! 17.8.2012

Cumhuriyet Tarihi’nin en büyük metro yatırımı ve Anadolu Yakası’nın ilk metrosu olan Kadıköy-Kartal Metro Hattı, Başbakan Recep Tayyip Erdoğan ve İstanbul Büyükşehir Belediye Başkanı Kadir Topbaş tarafından görkemli bir törenle hizmete açıldı. Başbakan Erdoğan, Kadıköy-Kartal Metrosu’nun yılda 1 milyar 153 milyon lira tasarruf sağlayacağını söyledi.

Cumhuriyet Tarihi’nin en büyük metro yatırımı ve aynı zamanda Anadolu Yakası’nın ilk metrosu olan Kadıköy-Kartal Metro Hattı, Kadıköy Meydanı’nda düzenlenen görkemli bir törenle İstanbulluların hizmetine sunuldu. Törene, Başbakan Recep Tayyip Erdoğan ve İstanbul Büyükşehir Belediye Başkanı Kadir Topbaş’ın yanı sıra Gümrük ve Ticaret Bakanı Hayati Yazıcı, Denizcilik, Ulaştırma ve Haberleşme Bakanı Binali Yıldırım, Milli Eğitim Bakanı Ömer Dinçer, AK Parti Genel Başkan Yardımcısı Hüseyin Tanrıverdi, AK Parti İstanbul İl Başkanı Aziz Babuşcu ve ilçe belediye başkanları katıldı.

 

Yıllık tasarruf: 1 milyar 153 milyon TL…

Törende konuşan Başbakan Recep Tayyip Erdoğan, Kadıköy-Kartal Metro Hattı’nın başta zaman noktasında büyük tasarruf sağlayacağına dikkat çekerek, “Kişi başına yıllık 15 güne tekabül eden bir zaman tasarrufunu bu hat sayesinde sağlamış olacağız. Akaryakıttan, bakım giderlerinden, yol bakım ve onarım giderlerinden büyük tasarruf sağlayacağız. Yaptığımız hesaplamalara göre, bu hatla birlikte, Türkiye'ye, İstanbul'a, İstanbullu kardeşlerimize, yıllık 1 milyar 153 milyonluk bir tasarrufu kazandırmış olacağız. Eğer bu metro hattı yapılmasaydı, Kadıköy-Kartal arasında her yıl 32 otobüs ve 67 minibüsün devreye alınması gerekiyordu. Biz şimdi, tam tersine, ilk yılda 572 otobüsün, 1.227 minibüsün trafikten çekilmesini bekliyoruz ki, bu da trafikte çok büyük rahatlamaya yol açacak” dedi.

 

Kadıköy-Kartal Metrosu ilk 4 gün ücretsiz…

Başbakan Erdoğan, İstanbul Büyükşehir Belediye Başkanı Kadir Topbaş’tan Ramazan Bayramı boyunca yeni metro hattının ücretsiz olmasını istedi. Başbakan Erdoğan, “Şimdi Kadıköy’den Kartal’a trenle gideceğiz. Yalnız Sayın Başkan bayram boyu bu tren bedava olacak. 4 gün ücretsiz olacak ve inşallah bütün bu bölgede yaşayan kardeşlerimiz de bunun konforunu bayram boyu inşallah yaşamış olsunlar. Yaygınlaştırdığımız toplu taşımayı İstanbullu kardeşlerim lütfen daha çok tercih etsinler. Toplu taşıma daha çok tercih edildikçe, inanın İstanbul’un trafiği de o kadar rahatlayacak, İstanbul’un, Türkiye’nin ekonomisi de o kadar büyüyecektir” diye konuştu.

 

Trafik sorunun çözümü toplu taşımada…

Yaklaşık 15 milyon nüfusa sahip İstanbul’a günde 450 motorlu taşıtın giriş yaptığını belirten Başbakan Erdoğan konuşmasına şöyle devam etti: “Bunun neye tekabül ettiğini düşünün. Bizim bir de kültürümüzde şu var; toplu taşıma araçlarına henüz daha tam iltifat etmiyoruz. Bakıyorsunuz, otomobilinde tek kişi, bilemediniz yanında bir kişi. Bu şekilde seyahat ederiz. Niye? Gelenek bu. Halbuki batı toplumları böyle değil. Toplu taşıma aracının yanına kadar aracıyla gelir, orada istasyona bırakır, oradan toplu taşıma aracına biner veya yürüyerek gider. Toplu taşıma aracından istifadeyi de en üst düzeyde gerçekleştirir. Bunun aslında verim ekonomisi noktasında da çok büyük faydaları var. Biz henüz bunu halledemedik. Bundan dolayı da İstanbul trafiğinde ciddi sıkıntılar yaşanıyor. Hele bu yaz Haliç Köprüsü ile Fatih Sultan Mehmet Köprüsü’ndeki tamir bakım sebebiyle. Trafik sıkıntısı herkesi rahatsız ediyor. Fakat bunun neticesinde bu işin huzuru, bu işin manen sigortası kimedir? Tüm İstanbullularadır. Allah göstermesin bu tamir bakımlar yapılmayıp da bunu aklımıza getirmek bile istemediğimiz bir bedeli olursa, o zaman bunu neyle anlatacağız, neyle izah edeceğiz.”

 

Kadıköy'ün çehresi değişiyor…

Rıhtım Caddesi’nin, Haldun Taner Tiyatrosu’ndan itibaren araç trafiğine kapatılacağını kaydeden Başbakan Erdoğan, metro hattının inşasıyla birlikte Kadıköy’ün de çehresini köklü şekilde değiştirdiklerini söyledi. Bir yandan geçmişin sorunları diğer yandan büyüyen İstanbul’un geleceği için çözümler ürettiklerini belirten Başbakan Erdoğan, “Eski otobüs ve minibüs duraklarının olduğu alanı da yayalara açıyoruz. Böylece, İstanbul’a, Kadıköy’e 60 bin metrekare büyüklüğünde bir meydanı da kazandırmış olacağız. Kadıköy-Kartal Metro Hattı’nın inşasında görev alanları kutluyor ve kendilerine teşekkür ediyorum. Bu hat, başta İstanbul’a, Kadıköy ve Kartal ilçelerine, bu ilçeler arasında yaşayan vatandaşlara, tüm İstanbullulara hayırlı olsun” diye konuştu.

 

Hedef; Marmaray'ı 29 Ekim'e yetiştirmek…

Son 10 yılda otomobil başta olmak üzere kamyon, kamyonet, otobüs ve minibüs sayısının 2 kattan fazla artış gösterdiğini kaydeden Başbakan Erdoğan, sözlerini şöyle sürdürdü: “Hedefimiz, önümüzdeki yıl 29 Ekim’e Marmaray’ı yetiştirmek. Marmaray’la birlikte Londra ile Pekin’i birbirine bağlıyoruz. Denizin altından geçen bu sistemi açmak da inşallah bize nasip olacak. 2 katlı tüp geçit yapıyoruz. Bu tüp geçitten de otomobiller geçecek. Onu da 2015’e yetiştiriyoruz. 2015’te de artık otomobiller inşallah, bu 2 katlı tüp geçitten geçecek. Şimdi yeni bir adım atıyoruz. Biliyorsunuz ki 3. Köprü’nün ihalesini yaptık. 3. Köprüyle birlikte ağır vasıtaları daha çok bu yeni güzergaha kaydırmak suretiyle diğer iki köprüyü daha da rahatlatacağız. İnşallah yap-işlet-devret ile 3. Köprü’yü süratle hayata geçireceğiz."

 

İstanbul’daki havaalanlarının artık ihtiyaca cevap vermediğini ifade eden Başbakan Erdoğan, “Atatürk Havalimanı olsun, Sabiha Gökçen Havalimanı olsun ihtiyaca cevap vermiyor. Onun için seçimlerde biliyorsunuz size sözümüz var. Ne dedik? Şimdi Karadeniz kıyısında yıllık 100 milyon kapasiteli bir havalimanını yapıyoruz. Onun da yer tespit çalışmalarını bitirmiş vaziyetteyiz ve süratle ihalesini bu yıl içinde yapacağız. Bu havalimanımızı da inşallah ülkemizin, milletimizin hizmetine sunacağız” dedi.

 

Kanal İstanbul’un proje çalışmaları tamamlandı…

“Kanal İstanbul” projesine de değinen Başbakan Erdoğan, "Bizim size bir başka sözümüz daha vardı. O da Kanal İstanbul. ‘Kanal İstanbul ile Karadeniz’i Marmara’ya bağlayarak Boğaz’ı by-pass edeceğiz’ demiştik. Onun da şu anda proje çalışmaları büyük ölçüde bitmiş vaziyette. Bu söylediklerimin yaklaşık maliyeti 60 milyar lira, eski rakamla 60 katrilyon. Bunlar İstanbul’umuza inşallah farklı bir sıçramayı getirir. Bu adımlar şu anda sadece planlanmakla kalmıyor, diğer taraftan uygulamaya da geçti" diye konuştu.

 

Raylı sistemlere 10 milyar lira…

Törende konuşan İstanbul Büyükşehir Belediye Başkanı Kadir Topbaş da dünya nüfusunun yüzde 50'sinin şehirlerde yaşadığını ve bütün kentlerin ortak sorununun ulaşım olduğunu söyledi. Teknolojik gelişmelere ulaşımın ayak uydurması gerektiğinin altını çizen Başkan Topbaş, “Bir şehrin medeniyet ölçüsü o şehirde yaşayan insanların toplu taşıma araçlarını kullanmalarına bağlıdır. Bugüne kadar yaptığımız 52 milyarlık yatırımın 24,3 milyar lirasını ulaşıma harcadık. 44 kilometrelik raylı sistem 102 kilometreye ulaşmakta. Metroya 10 milyar lira civarında büyük yatırım yapan tek şehir İstanbul’dur” dedi.

 

Cumhuriyet Tarihi’nin en büyük metro yatırımı…

Cumhuriyet Tarihi’nin en büyük metro yatırımının açılışını yapmaktan ve böyle bir projede başından beri yer almaktan gurur duyduğunu kaydeden Başkan Kadir Topbaş, “Hedefimiz 2016 yılına vardığımızda günde 7 milyon İstanbullunun raylı sistemi kullanır hale gelmesidir. Burada tarihe tanıklık ediyoruz. Gelecek kuşaklar şehirlerde metrolarla bezenmiş bir ulaşım sistemine kavuşmuş olacaklar. Bu çalışmalarda emeği geçen mesai arkadaşlarıma, bu projeyi realize etmede bize bu yetkiyi veren İstanbullulara teşekkür ediyorum. Bu projenin gerçek sahibi İstanbullulardır. Bunu gerçekleştirmek için bize yetki verdiler. Bugün çifte bir bayram yaşıyoruz” diye konuştu.

 

Başkan Topbaş: “İstanbullulara zamanı iade ediyoruz”

Kartal-Kadıköy Metro Hattı’nın, Pendik-Kaynarca ilave edildiğinde 24,5 kilometreyle çıkacağını ve bu hattı günde 1,5 milyon insanın kullanacağını belirten Başkan Topbaş şöyle devam etti: “Bu metro hattımız bir çevreci proje aynı zamanda. Çünkü metroyu kullananlar araçları bırakacak ve çevre kirliliğine mani olmuş olacak. İstanbullulara zamanını iade ediyoruz.  Artık zaman kaybı olmayacak. Bu proje aynı zamanda sosyal bir proje. Çünkü ayrıştırılmış toplumlar değil, toplu araçları birlikte kullanan, halkın farklı kesimlerindeki insanların bir araya geldiği yolculuklar için metrolar özel yerlerdir. Toplumun her kesiminden insan bir aradadır.”

 

Kadıköy ile Kartal arası 32 dakika…

Anadolu Yakası’nın ilk metrosunun hizmete açılması ile Kadıköy ve Kartal arasındaki ulaşım süresi 32 dakikaya düştü. 22 kilometrelik Kadıköy-Kartal Metrosu, 16 istasyondan oluşuyor ve günlük 700 bin yolcu kapasitesine sahip.  Hattın Kaynarca'ya kadar uzatılması ile hat uzunluğu 24,5 kilometreye ulaşacak, maliyeti ise 1,9 milyar dolar olacak. Şehir içinde açılan dünyanın en hızlı tünel çalışması ile metro hattında günde 150 metreyi bulan rekor tünel kazıları yapıldı. 

 

Anadolu Yakası’nın ilk metro hattı için 144 vagon alındı. Hatta kullanılacak tüm araçlar, sürücüsüz kullanım özeliğine sahip. Bu sayede geceleri parklanma, tamir-bakım atölyesine intikal gibi operasyonlar, kontrol merkezindeki bir operatör vasıtasıyla ve sürücüsüz olarak yapılabilecek. Böylece hem işletme ekonomisine hem de hareket kabiliyetine fayda sağlanacak. Kadıköy-Kartal Metro Hattı’nda kullanılacak vagonlar arasında birbirine geçiş imkanı sağlayan ara geçiş yolları da bulunuyor. Ayrıca yolcuların 4 vagondan oluşan bir tren içerisinde homojen dağılımı da mümkün oluyor. Isıtma, soğutma ve havalandırma gibi özelliklere de sahip olan vagonlar, araç içi ve dışı kapalı devre kamera sistemiyle izleniyor. Vagonlardaki Dinamik Yol Haritası ile yolculara, aracın hangi istasyona doğru gittiği, hangi istasyonları geride bıraktığı ve diğer ulaşım sistemlerine aktarma noktaları hakkında bilgi veriliyor. Her araçta yolcuları bilgilendirmek ve reklam amaçlı kullanılmak üzere 8 adet yolcu bilgilendirme ekranı (LCD ekran) yer alıyor. Metro hattında kullanılacak vagonlarda, yolcu ile makinist arasında aktif iletişimi sağlayacak sistem de bulunuyor.

 

2013'te tam entegrasyon…

2013 yılında Marmaray’ın, Yenikapı’da metro, metrobüs, tramvay, deniz otobüsü ile buluşması ve Haliç Metro Geçiş Köprüsü’nün tamamlanmasıyla tam entegrasyon gerçekleşecek. Böylece İstanbul’un her yerine dakikalar sürecek yolculuk başlayacak.

 

Tam entegrasyonla 2013 yılında Kartal-Topkapı 55 dakika, Kartal-Atatürk Havalimanı 81 dakika, Üsküdar-Yenikapı 9 dakika, Başakşehir-Üsküdar 54 dakika, Üsküdar-Atatürk Havalimanı 45 dakika, Taksim-Atatürk Havalimanı 43,5 dakika, Kartal-4. Levent 66 dakika, Yenikapı-Hacıosman 33 dakika olacak.