Taksim-Kabataş arası artık sadece “110 saniye…” 26.07.2006

İstanbul Büyükşehir Belediyesi dev bir raylı sistem yatırımını daha tamamladı. Taksim - Kabataş arasını 110 saniyeye indiren Füniküler Sistemi, Başbakan Recep Tayyip Erdoğan ve Başkan Kadir Topbaş tarafından hizmete açıldı.

İstanbul trafiğine 116 proje ile köklü çözüm sunan Büyükşehir Belediyesi, 1 Temmuz’da metro, otobüs ve deniz ulaşımında başlayacak “Entegrasyan”u Kabataş’ta başlattı. Taksim - 4.Levent Metro Hattı’nı Kabataş’ta deniz ve raylı sistemle bağlayan Taksim - Kabataş Füniküler Sistemi, Başbakan Recep Tayyip Erdoğan ve İstanbul Büyükşehir Belediye Başkanı Kadir Topbaş’ın da katıldığı bir törenle hizmete açıldı. Kabataş İDO İskelesi önünde yapılan açılış törenine AK Parti İstanbul İl Başkanı Mehmet Müezzinoğlu, bazı ilçe ve belde belediye başkanları, Büyükşehir bürokratları ve vatandaşlar da katıldı.

 

İstiklal Caddesi ile Karaköy arasında 131 yıl önce hizmete giren Tarihi Tünel’in ardından, İstanbul’daki ve Türkiye’deki ikinci füniküler sistem olan Taksim-Kabataş Füniküler Sistemi, Taksim ile Kabataş arasını sadece 110 saniyeye indirdi. Taksim ve Kabataş olmak üzere iki istasyondan oluşan sistemde, karşılıklı olarak halatlarla hareket eden 375 kişi kapasiteli çift vagonlu iki araç yer alıyor. Sistemin hizmete girmesiyle, 544 metrelik tünelde 3 dakika sıklıkla saatte tek yönde 7 bin 500 kişi taşınmaya başlandı. Taksim - Kabataş arasını sadece 1 dakika 50 saniyede kat edecek olan füniküler sistem, Büyükşehir Belediyesi’ne 50 milyon YTL’ye mal oldu.  

 

Temeli 2003 yılında atılan Füniküler Sistemi’nin hizmete alınmasıyla, İstanbul Metrosu’nu (Taksim - 4. Levent Metrosu) kullanan yolcular istasyon dışına çıkmadan füniküler sisteme aktarma yapabiliyorlar. Ayrıca deniz yolu veya tramvay ile Kabataş’a gelen yolcular, buradan Taksim’e, Taksim’den metro ağı ile Ayazağa veya Otogar ile Atatürk Havalimanı istikametine ulaşabiliyorlar. Yüzde 22 eğimle inşa edilen Taksim-Kabataş Füniküler Sistemi, bu kadar yüksek bir eğimde çalışabilecek en güvenli, yatırım ve bakım açısından en ekonomik sistem olma özelliğini taşıyor. Yapı Merkezi-Garaventa Konsorsiyumu tarafından inşa edilen sistem için 87 bin 300 metreküp tünel kazısı yapıldı, 25 bin 400 metreküp beton ile 34 bin metrekare püskürtme beton döküldü, 4 bin 740 ton demir kullanıldı, 4 bin 550 metre 100 santimetrelik fore kazık çakıldı ve 26 bin 590 metrekare su yalıtımı yapıldı. 

 

Büyükşehir’in icraatlarını anlatan Başbakan Erdoğan; “Çağdaşlaşmanın adı budur…” Açılış töreninde konuşan Başbakan Recep Tayyip Erdoğan, Büyükşehir Belediyesi’nin her alanda çok önemli yatırımlar gerçekleştirdiğini söyledi. Büyükşehir’in ulaşımda yaptığı yatırımlara dikkat çeken Başbakan Erdoğan, deniz otobüsü ve şehir hatları iskelelerini İstanbul’un güzel mimari üslubu içerisinde yenilediğini ifade etti. “İşte bu çağdaşlaşmanın adıdır” diyen Recep Tayyip Erdoğan, “Bu modern bir anlayışın adıdır. Çağdaş olmak lafla olmuyor. İcraat gerektiriyor icraat. Bizim dönemimizde aile albümlerindeki birkaç yakınının cebini düşünen kayırmacı siyasete son verilmiştir. Artık sadece milletinin cebini düşünen bir iktidar iş başındadır. Çünkü bizim albümümüzde birkaç kişiden oluşan fotoğraflar değil, bizim aile albümümüzde 73 milyon insanımızın fotoğrafı var. Farkımız bu. İşte bu nedenle biz 3 - 5 kişinin çıkarı için değil, bütün vatandaşlarımızın huzur ve refahı için çalışıyoruz. İşte bu nedenle biz imtiyaz değil, adalet üretiyoruz” diye konuştu. 

 

“Marmaray Projesi 12 şeritli otabana bedel!”

İstanbul’da yaşayan vatandaşların öncelikli sorunlarının başında ulaşımın geldiğini hatırlatan Erdoğan, bu sorunu çözmek için bugüne kadar birçok önemli çalışmanın altına yereli ve geneliyle imzalar atıldığını kaydetti. Deniz taşımacılığında Türkiye’nin kabotaj hattında çalışan gemilere ucuz yakıt imkanı sunulduğunu hatırlatan Başbakan Erdoğan, bunun deniz taşımacılığının cazibesini artırdığını ifade etti. İstanbul’un ulaşım sorununa son vermek amacıyla Marmaray Projesi’ni başlattıklarını ve bu projenin Türkiye´nin en büyük ulaşım projelerinden biri olduğunu dile getiren Erdoğan, proje tamamlandığında tek yönde saatte 75 bin yolcunun taşınacağını hatırlattı. Bu rakamın, 12 şeritli bir otoyolun taşıma kapasitesine eşit olduğunu vurgulayan Erdoğan, “Bu da trafiğin nefes alması, İstanbulluların İstanbul´un güzelliklerini daha çok yaşaması demektir. Her şey İstanbul için, her şey Türkiye için” diye konuştu. 

 

Kendisinin İstanbul Büyükşehir Belediye Başkanlığı döneminde şehir hatları vapurlarının kendilerine verilmesini istediğini, fakat merkezi hükümetin vermediğini anlatan Erdoğan, iktidara gelince şehir hatları vapurlarını Büyükşehir Belediyesi’ne devrettiklerini hatırlattı. “Bununla kalmadık. Belediye başkanlığım zamanında yalvardım, Yakardım. ‘Ne olur gelin bize şu yakıtı ucuz verin. Vatandaşı ucuza taşıyalım.-‘ dedik. Vermediler. Ama geldik sadece İDO’nun değil Kabotaj hakkı içerisindeki tüm gemilere yüzde 65’e varan indirimler sağladık” diyen Erdoğan, “Niye yapıyoruz bunları? Biz istiyoruz ki halkımız ulaşımını çok daha ucuza yapsın, deniz taşımacılığının cazibesi artsın” şeklinde konuştu. 

 

1950’lerden sonra uygulanmakta olan karayolu taşımacılığındaki politikalar sonucu bugün yurtiçi taşımacılığının yüzde 94’ünün karayoluyla yapılır hale geldiğinin altını çizen Erdoğan, şöyle konuştu; “Bu nedenle ulaşım modları arasında büyük dengesizlikler oluştu ve karayolları üzerindeki bu trafik yılda ortalama 3-5 bin civarında insanımızın ölümüne, 10 binlerce insanımızın da yaralanmasına veya sakat kalmasına neden oluyor. Milyarlarca dolar maddi hasara neden oluyor. Hükümet olarak geçmiş yılların ihmalini telafi etmeye çalışıyoruz. Bunun için bir yandan şehirleri duble yollarla bağlıyoruz, bir yandan da KÖYDES projesiyle bütün köyleri yol ve suya kavuşturuyoruz.”

 

Büyükşehir İstanbul’u raylı sistemlerle donatıyor… 

Törende konuşan Büyükşehir Belediye Başkanı Kadir Topbaş da İstanbul’un en önemli sorunu olan ulaşımı sorununu çözmek için raylı sistem, karayolu ve deniz taşımacılığında yaptıkları çalışmaları anlattı. İstanbul’un yatırımlar nedeniyle şantiye haline geldiğini hatırlatan Başkan Kadir Topbaş, vatandaşların gösterdiği anlayışa ve sabra teşekkür etti. Büyükşehir Belediyesi’nin bütçesinin yüzde 65’ini ulaşım yatırımlarına ayırdıklarını ifade eden Başkan Topbaş, şöyle konuştu; “Hedefimiz İstanbul’un raylı sistemde 500 kilometre raylı sisteme ulaşmasıdır. Bunun için 46 kilometrelik mevcut raylı sistem hattına 72 kilometre daha ilave etmek için inşaat çalışmalarını hızla sürdürüyoruz. 80 kilometre raylı sistemin projesini de bitirerek ihale aşamasına getirdik. Bir kentin medeniyet seviyesi o kentteki toplu taşıma araçlarının yaygınlığıyla doğru orantılıdır. İstanbul’u medeni bir şehir yapmak için gece gündüz demeden çalışmaya devam ediyoruz.” 

 

1 Temmuz’da yürürlüğe girecek olan “Tek Bilet” uygulaması sayesinde vatandaşların daha hızlı ve daha ekonomik ulaşım imkanına kavuşacağını vurgulayan Kadir Topbaş, açılışı yapılan Taksim-Kabataş Füniküler Sistemi’ni diğer yatırımların takip ettiğine dikkat çekti. İstanbul trafiğinin düğüm noktalarını kavşaklar, yollar ve tünel yollarla çözdüklerini belirten Topbaş, “İstanbul’un en büyük sorunu olan ulaşım meselesini adım adım çözüyoruz” dedi. Törende konuşmaların ardından Başbakan Recep Tayyip Erdoğan ve İstanbul Büyükşehir Belediye Başkanı Kadir Topbaş ile beraberindekiler, kurdele keserek Taksim-Kabataş Füniküler Sistemi’nin açılışını gerçekleştirdi. Daha sonra Kabataş’tan Füniküler’e binen Başbakan Erdoğan ve Başkan Topbaş ilk seferi basın mensuplarıyla birlikte gerçekleştirdi.   Tam 110 saniye süren seyahatin ardından Taksim’e ulaşan Erdoğan ile Topbaş, burada Büyükşehir Belediyesi’nin sualtında geri kazanılan doğal yaşamı gün yüzüne çıkartmak için başlattığı “İstanbul’un Sualtı Yaşam Projesi” kapsamında denizaltında çekilen fotoğrafların yer aldığı serginin açılışını gerçekleştirdi. Başbakan Erdoğan, sergide yer alan İstanbul’un sualtı fotoğraflarını çeken dünya sualtı fotoğraf şampiyonu Alptekin Baloğlu’ndan çalışmalar hakkında bilgi aldı ve ziyaretçi defterini imzaladı.