Yeni vapurlarla Sirkeci-Harem Hattı’nda köprü kuruldu!... 9/27/2008

İstanbul Büyükşehir Belediyesi İDO, Sirkeci-Harem hattında 4. modern arabalı vapur Sadabat’ı hizmete alarak günlük 15 bin aracı karayolu trafiğinden kurtardı. Törende konuşan Başkan Topbaş, “Gemilerimiz müthiş bir hız ve konfor sergileyerek Sirkeci-Harem hattı adeta bir köprü vazifesi görüyor” dedi.

Sirkeci-Harem Hattı’nda hizmet verecek 4. modern arabalı vapur olan Sadabat, İstanbul Büyükşehir Belediye Başkanı Kadir Topbaş’ın katılımıyla düzenlenen törenle hizmete alındı. Törende konuşan İstanbul Büyükşehir Belediye Başkanı Kadir Topbaş, bir deniz şehri olan İstanbul’daki deniz taşımacılığını geliştirmek için çok büyük yatırımlar yaparak çok sayıda gemi satın aldıklarını ve yıllık yolcu sayısını 60 milyondan 98 milyona çıkardıklarını belirterek, “İDO dünyanın en büyük yolcu taşıyan işletmesi haline geldi. Ben sayın genel müdürümüze ve ekibine teşekkür ediyorum. Bizim gösterdiğimiz yolda ve kendi becerileriyle bu başarıya imza attılar. Gemilerimiz müthiş bir hız ve konfor sergileyerek Sirkeci-Harem hattında adeta bir köprü vazifesi görüyor” dedi. 

 

Artık İstanbulluların denizi tercih eder hale geldiğini ve karayolu ile raylı sisteme de çok ciddi yatırımlar yaptıklarını anlatan Başkan Kadir Topbaş, “Şehir içindeki günlük hareketlilik dönemimizde 11 milyondan 23 milyona çıkmasına rağmen, denizde yüzde 3 olan payımızı yüzde 4’e çıkardık. Geçtiğimiz ‘tek bilet’ uygulaması denizle karayolu ve raylı sistem taşımacılığını, hatta özel sektör taşımacılığını entegre eden devrim niteliğinde bir uygulama. Bütün bu yatırım ve hizmetlerimizle İstanbul’un ulaşımına hızı ve konforu getirmeyi hedefledik” diye konuştu.

 

Bütün vapurlar ve iskeleler yenilendi, yeni vapurlar yolda…

Şehir hatlarının kendilerine devredilmesiyle 32 gemiyi tek tek kızaklayarak yenilediklerini ve 40 yıl daha İstanbullulara hizmet edecek konuma getirdiklerini hatırlatan Başkan Topbaş, bu gemilerden 3 tanesini de jilet olmaktan kurtardıklarını kaydetti. Kadir Topbaş, sözlerini şöyle sürdürdü; “Sonra dedik ki bu gemilerimiz yetmiyor. Tasarımını İstanbulluların belirlediği 20 gemiyi daha şehrimize kazandırmak için çalışma başlattık. İlk gemiyi denize indirdik ve ilk etapta 5 adedi birer birer gelmeye başlayacak. 82 iskelemizin tamamını yeniledik. Şu anda 98 iskelemizde günde 1200 sefer yapıyoruz. Denizde hızı, konfor ve kaliteyi geliştirdik. Denizdeki yatırımlarımızı Marmara Bölgesi ölçeğinde düşünerek dünyanın en büyüklerinden olan 2 büyük feribot yaptırdık. Bu sayede İstanbul-Bursa arası 75 dakikaya indi. Ayrıca panoramik özelliğe sahip, daha modern dizayna sahip 5 tane deniz otobüsünü dönemimizde hizmete aldık. Avrupa’daki kanallarda gördüğümüz, panoramik ve turistik amaçlı seyir imkanı veren 3 tane deniz motoru için de ihale yaptık. İnşallah bunlar geldiği zaman Haliç’in bir kültür havzası olarak gezisi çok daha farklı olacak. Tabi bir de İstanbul’a deniz taksiyi kazandırdık. Son vapuru kaçıran insanlar gecenin istediği saatinde deniz taksiye binebiliyor.”

 

Boğaz’da karşılıklı hızlı geçişler yolda…

“Sayın genel müdürümüzden, kros denilen, Boğaz’da karşılıklı geçişleri sağlayacak bir proje üzerinde çalışmasını istedim. Böylece İstanbullar denizi çok daha aktif, her yönde kullanabilecekler. Amacımız deniz taşımacılığındaki yoğunluğu arttırarak karayolu taşımacılığını rahatlatmak” diyen Başkan Kadir Topbaş, yeniden düzenleyerek mezbelelik görüntüsünden kurtardıkları Sirkeci İskelesi’nin çok önemli bir hat olduğuna dikkat çekti. Kadir Topbaş, “Biz göreve geldiğimizde buradan günde 4 bin civarında araç taşınmaktaydı. Şu anda yeni gemilerimizle 10 binleri bulduk. Hedefimiz 15 bin araç taşımak. Bunun için pik saatlerde tarifeli sistemi kaldırıyoruz. Dolduran arabalı vapur kalkacak ve 8 dakika sonra karşıda. Müthiş bir hız ve konfor. Sirkeci-Harem hattı adeta bir köprü vazifesi görüyor. Son derece modern tasarlanan ve 80 araç 600 yolcu taşıyabilen Sadabat Arabalı Vapuru, teknik özellikleriyle, özürlülere hitap eden mimarisiyle son derece mükemmel bir gemi. Yalnız bir kusuru var. Çayınızı söyleyip içmeye başladığınızda, yarısına gelmeden karşıya geçmiş oluyorsunuz. Çayınızı bitiremiyorsunuz, tek kusuru bu… Tamamen yerli yapımı olan Sadabat için Türk tersanelerimize, mühendislerimize ve işçilerimize özellikle teşekkür ediyorum. Tersanelerimizin fırsatlar verildiğinde yurt içine ve yurtdışına dünyanın en modern gemilerini yapabilir hale geldiğini görüyoruz. Bugün gururla sefere aldığımız Sadabat Arabalı Vapuru’nun İstanbullulara hayırlı olmasını diliyorum” şeklinde konuştu. 

 

Halim Mete; “Denizcilik daha çok desteklenmeli…”

TOBB Genel Başkan Vekili Halim Mete de yaptığı konuşmada, geçtiğimiz günlerde İstanbul’a gelen İran Cumhurbaşkanı’nın ziyaretinin trafiğin kesilmesi nedeniyle çok konuşulduğunu hatırlatarak, “Halbuki sayın cumhurbaşkanını deniz yoluyla taşıyabilseydik belki bunların hiçbirisi konuşulmayacaktı. Ancak milyonlarca İstanbulluyu ve araçlarını İDO sayesinde şehrin iki yakası ve Marmara arasında taşıyoruz. Sayın Başkanım, İstanbul sizin döneminizde denize bakmaya ve denizi kullanmaya başladı” dedi.

 

Yatırımcıların İstanbul’da tersaneler bölgesine 10 milyar dolarlık yatırım yaptıklarını ifade eden Mete, “Evet bazı aksaklıklar olabilir, olmamalıdır. Bunun için de tedbirler alınacaktır. O yatırımların yüzde 80’i de toprağa gömüldü. Yani ‘kalk git’ dendiği zaman gidemeyecek durumdadır. Bence 50 bin kişinin çalıştığı, 100 bin kişinin de dışarıda yan sanayisinde çalışanı olan sektörü biz elbirliğiyle iyileştirmek zorundayız. Bunu burada söyledim, çünkü son 6 aydır bu tersanelere neredeyse hiçbir yabancı sipariş gelmedi” diye konuştu.

 

Türk yapımı gemilerle Sirkeci-Harem arası sadece 8 dakika…

Törende konuşmaların ardından Başkan Topbaş ve beraberindekiler tarafından kurdele kesilerek Sadabat Arabalı Vapuru hizmete alındı. İstanbul Büyükşehir Belediyesi’nin “Suhulet”, “Sahilbent” ve “Sultanahmet” adlı yeni nesil arabalı vapurların ardından hizmete aldığı 4. vapur olan Sadabat, şehir içi trafiğini rahatlatacak ve deniz ulaşımına büyük katkı sağlayacak. İlk olarak Aralık 2007’de hizmete alınan “Suhulet”in ardından, 20 Haziran’da da “Sahilbent” ve “Sultanahmet” adlı araba vapurları hizmete alınmıştı. Harem-Sirkeci arasında İstanbullulara hizmet vermesi planlanan dört yeni araba vapurunun sonuncusu ise “Sadabat” oldu. 25 dakika süren bu hattaki seyir süresini 8 dakikaya indirecek yeni nesil araba vapurları ile İstanbullular çayları soğumadan karşı kıyıya varıyor. Türk tersanelerinde, Türk mühendis ve işçiler tarafından üretilen vapurlar, İstanbullulara hızlı, güvenli ve konforlu bir ulaşım sağlıyor. 12,5 deniz mili hıza sahip araba vapurları, yüksek cam boyutları, açık ve kapalı mekanlarındaki panoramik seyir konforuyla da yolcularına benzersiz bir seyir keyfi sunuyor. Hız Kontrol Sistemleri’ndeki donanımlar ise daha az titreşim ve gürültü ile enerji tasarrufu ve yüksek manevra kabiliyeti imkanı tanıyor. Vapurların kullanım alanları, fiziksel engelli vatandaşların ihtiyaçları dikkate alınarak düzenlendi.