İstanbul’a 68 yeni vagon 03.06.2017

“Her yerde metro, her yere metro” hedefinde yeni bir adım daha atıldı. Başkan Kadir Topbaş, Hacıosman - Yenikapı Metro Hattı’nda kullanılacak vagonu raylara indirdi. Başkan Topbaş hizmete alım töreninde yaptığı konuşmada yeni vagonların yüzde 42’sinin yerli üretim olduğunu söyledi.

İstanbul Büyükşehir Belediye Başkanı Kadir Topbaş, Hacıosman - Yenikapı Metro Hattı’nda kullanılmak üzere 68 adet vagonun ilkini sahur vaktinde Seyrantepe Metro İstasyonu’nda raylara indirdi. Hizmete alım törenine Başkan Kadir Topbaş’ın yanı sıra Adapazarı Hyundai Eurotem Demiryolu Araçları Fabrikası’nın temsilcileri, İstanbul Büyükşehir Belediyesi bürokratları ile basın mensupları ve metro hattında çalışan işçiler katıldı. Vagonların hizmete alım töreninde konuşan Başkan Kadir Topbaş, tarihi bir güne tanıklık ettiklerini ve sürücüsüz çalışacak vagonların 68 adetini sisteme dahil edildiğini söyledi.

 

“Şehirlerin medeniyet ölçüsü toplu taşımanın kullanılmasıdır…”

Bir şehrin medeniyet ölçüsünün o şehirdeki toplu taşıma araçlarının kullanım oranına bağlı olduğuna vurgu yapan Başkan Topbaş, “İnsanlar ne kadar çok toplu taşıma aracı kullanıyorsa bu şehir o kadar medenidir. Biz de İstanbul’da bunu sağlamaya çalıştık. İnsanların toplu taşıma araçlarını kullanabilmeleri için, tercih etmeleri için, kaliteli, temiz, güvenli ve hızlı konforlu olması geriyor. İstanbul’daki ulaşım mastır planlarımızda ön gördüğümüz ulaşım sistemlerinde tekerlekli, raylı ve deniz ulaşım sistemlerini buna göre dizayn ettik.” dedi.

 

“İstanbul’daki her yatırım Türkiye ve dünyaya model oluyor…”

İstanbul’da insanların yarım saatlik yürüme mesafelerinde metro istasyonlarına ulaşmalarını arzuladıklarını belirten Başkan Topbaş, İstanbul için ön görülen ulaşım ağının 1.000 kilometre olduğunu söyledi. Başkan Topbaş konuşmasını şöyle sürdürdü: “Hızla gelişen bir şehirde yaşamaktayız. Ekibimizle dünyadaki bütün teknolojik gelişmeleri yakından takip ediyor ve öncü olmaya çalışıyoruz. Teknolojik gelişmeleri en iyi kullanan bir belediye olduğumuzu ifade etmek isterim. Sayın Cumhurbaşkanımızın vizyonuyla yerel yönetimlerde başlatmış olduğu atılımla bizlere yeni kapılar açtı. Biz de o kapılardan geçerek aynı anlayışla bu müjdelenmiş ve emanet şehre hizmet etmeye çalışıyoruz. İstanbul’daki her yatırım, her hizmet Türkiye için bir model teşkil ediyor. Sadece Türkiye için değil başka ülkelerde, başka şehirlerde bizi örnek alıyor.”

 

“Yerli üretimlere öncelik veriyoruz…”

İstanbul’a iş yapmanın büyük bir referans kaynağı olduğunu aktaran Başkan Topbaş, “Her yerde metro, her yere metro” hedefinde kendi mühendisleriyle çalışarak metro ağlarını oluşturduklarını ve yerli üretimlere öncelik verdiklerini sözlerine ekledi.  İhale şartlarında bazı değişikliklere gittiklerini vurgulayan Başkan Topbaş şöyle devam etti: “Bütün alımlarımızda, bizim de yakından takip ettiğimiz dünyadaki teknolojik gelişmelerin ötesinde bazı unsurların ihale şartlarına dahil edilmesini istedik. Vagon yapanlar, otobüs üretenler bizim ön şart olarak koyduğumuz şartları uygulayarak başarılı bir üretim ortaya çıkarttı. Yani sadece tedarik değil arz ettiğimiz ulaşım sistemlerinde de ileri teknolojileri arzu ettik.”

 

“450 bin yolcu kullanacak…”

2017’nin sonunda vagon teslimatının biteceğini ve sistemde 160 vagonun çalışır durumda olacağını belirten Başkan Topbaş, “Bu sistemle 450 bin yolcu burayı kullanmış olabilecek. Araçların her birinde yangın testleri yapıldı. En ileri otomasyona sahip ve üzerlerinde varış göstergeleri var; kaç dakika sonra nerede olacağını gösterecek. Bu sistemi İstanbul’da zamanı iyi kullanabilmek için önemsiyoruz.” diye konuştu.

“Fren yapınca elektrik üretilecek…”

Yeni vagonların teknolojik özelliklerinden de bahseden Başkan Topbaş, “Bu vagonlar fren yaptığı zaman elektrik üretiyor ve diğer fren sistemlerinin elektrik kullanımındaki enerjiyi buradan destekliyor. Bundan dolayı da ayrıca titreşim ve ses minimize edilmiştir.” dedi.

 

“En modern metrolar İstanbul’a yakışır…”

Başkan Topbaş konuşmasını şöyle sürdürdü: “Dünyada metro yapımında gecikmişiz. Ama bütün metro sistemlerinin tamamı çok yeni teknoloji ile yapılıyor. Şu anda bizim teknolojide New York, Tokyo, Londra ve Berlin’de bu ileri teknoloji yok. Bizim burada kullandığımız teknolojiler ve vagon kaliteleri daha iyi. Çünkü o sistemler eskidi. Bizler o zamanki teknolojiden değil, bu günkü teknolojiden yaptığımız için en modernleri bu şehre yakışır diyoruz.”

 

Başkan Topbaş vagonların maliyetlerine dair şu bilgileri verdi: “68 vagonun bize maliyeti takriben 77,5 milyon Euro. Bu metro sistemi Hacıosman’dan Yenikapı’ya ve Seyrantepe’ye kadar mekanik ve sistematik olarak çok daha rahat çalışacak. Bazı metro hatlarının hizmete alım sürelerinde gecikmeler yaşandı. Çünkü sürücüsü olmayan sistemlerde hata payını sıfıra indirmek için bir yılı aşkın bir süreyle testler yapılıyor. Üsküdar - Ümraniye Metro Hattı’ndaki gecikmenin sebebi de budur.”

 

Başkan Topbaş konuşmasının ardından vagonların ilkini vinç operatörüne verdiği talimatlarla raylara indirdi. Yeni vagonların hizmete alım töreninin ardından Başkan Topbaş, törene katılanlarla birlikte sahur yaparak metro hattında çalışan görevlilerle sohbet etti.