2 metro hattı daha 2020 yılında hizmete giriyor 5.5.2017

Anadolu Yakası’nda ulaşımı rahatlatacak Çekmeköy - Sancaktepe - Sultanbeyli ve Sarıgazi - Taşdelen - Yenidoğan Metro Hatlarının sözleşmeleri İstanbul Büyükşehir Belediye Başkanı Kadir Topbaş’ın katıldığı törenle imzalandı. Hatların 2020 yılında hizmete gireceğini belirten Başkan Topbaş, İstanbul’un bir ucundan diğer ucuna rahatlıkla erişilebileceğini söyledi.

İstanbul Büyükşehir Belediyesi, “Her yerde metro, her yere metro” hedefinde dev bir adım daha attı. 10,9 km’lik Çekmeköy - Sancaktepe - Sultanbeyli ve 6,95 km’lik Sarıgazi - Taşdelen - Yenidoğan Metro Hatlarının sözleşmesi İstanbul Büyükşehir Belediye Başkanı Kadir Topbaş’ın katıldığı törenle imzalandı. Saraçhane Başkanlık Binası’nda yapılan imza töreninde, İBB Genel Sekreteri Hayri Baraçlı, Genel Sekreter Yardımcısı Eyyüp Karahan, Çekmeköy Belediye Başkanı Ahmet Poyraz, Sultanbeyli Belediye Başkanı Hüseyin Keskin, yüklenici firmalar Doğuş İnşaat, Özaltın İnşaat ve Yapı Merkezi İş Ortaklığı şirketlerinin yöneticileri de hazır bulundu.

 

“2020 yılında hizmetinizde…”

Törende yaptığı konuşmada, “Her yere metro, her yerde metro” hedefiyle yola çıktıklarını ve İstanbul’un ulaşımı için çok önemli olan iki yeni metro hattının sözleşmesini imzalamanın mutluluğunu yaşadıklarını ifade eden Başkan Kadir Topbaş, hatların 2020 yılı içerisinde hizmete sunulacağını söyledi. Şehirlerin medeniyet ölçüsünün insanların toplu taşıma araçlarını kullanma oranına bağlı olduğunu kaydeden Başkan Topbaş, “Şehirde insanlar bir yerlere erişim için ne kadar çok toplu taşıma kullanabiliyorlarsa o şehir, o kadar medenidir. 2004’te göreve başladığımız zaman İstanbul Metropolitan Planlama Merkezi’mizde İstanbul’u 14 farklı departmanda ele aldık. Ekolojisinden altyapısına kadar değerlendirdik ve ulaşım master planları çıkardık. Bu sistemde raylı sistemler olsun, lastik tekerlekliler olsun, deniz ulaşımları olsun bütün ulaşım ağlarının nasıl fizibile olabileceğinin kararları ortaya çıktı. Böylece, İstanbul’da kaliteli ve konforlu erişimin sağlanmasının adımlarını atmaya başladık.” dedi.

 

İstanbul’daki günlük hareketliliğin 30 milyon civarında olduğuna değinen Başkan Topbaş, “Şehirler geliştikçe şehir nüfusunun 3 katı kadar günlük hareketlilik olur. Bu ekonomiye ve gelişmiş kente dayalıdır. İstanbul’da 2004’te 11 milyon civarında olan günlük hareketlilik neredeyse 30 milyonlara geldi. Yakın gelecekte bu 45 - 50 milyonları bulacaktır. Bundan dolayı biz de İstanbul’un ulaşım sistemlerini öncelikli ve ağırlıklı noktaya koyduk ve bütçemizin büyük bir bölümünü, yüzde 50 civarında yatırım imkanımızı ulaşıma ayırdık. Bugüne kadar İstanbul Büyükşehir Belediyesi olarak 13 yıl içerisinde İstanbul’da 43 milyara yakın sadece ulaşıma yatırım yaptık. 2017 itibariyle de 5 milyar TL civarında ulaşımla ilgili yatırım programımız var. Hedefimiz zaman kaybı olmaksızın, kenti çok daha iyi kullanmak ve kent hayatını rahatlatmaktır.” diye konuştu.

 

“Artık her taraf yakın olacak…”

Göreve geldiklerinde İstanbul’da 45 km civarında bir raylı sistem olduğunu hatırlatan Başkan Topbaş, sözlerine şöyle devam etti: “Şu anda aktif olarak takriben 150 km var. İnşaatı devam eden 197 km var. İhalesini yaptığımız toplam 82 km olan 6 hattımız var. Arkasından da 72 km’lik bir hattımız devreye giriyor. Bunlarla birlikte bizim hedefimiz 1.000 km’yi aşan bir raylı sistemi İstanbul’a kazandırmak. Yürüme mesafelerinde, insanların toplu taşımaya metroya erişebilmeleri ve kentin her noktasına ulaşabilmeleri mümkün olacak. Yerin altında milyonlarca insan İstanbul’un her noktasına erişebilme imkanı bulacak. Artık uzak noktalar değil, her taraf yakın olacak. Bu medeniyet imkanıdır ve bunu ortaya koymaya çalıştık.”

 

Çekmeköy, Sancaktepe ve Sultanbeyli’den geçecek olan iki hattın şehir merkezine ulaşımı kolaylaştıracağını dile getiren Başkan Kadir Topbaş, iki hattın toplam maliyetinin 2 milyar 342 milyon TL olduğunu söyledi. Yoğunluk ve talebe göre düzenlemelerini yaptıklarını kaydeden Başkan Topbaş, konuşmasını şöyle sürdürdü: “Öncelikli olarak şehir merkezinden başladık. En fazla yoğunluk neredeyse, talep nerede fazlaysa oradan başlayarak dışa doğru gitmekteyiz. Burada iki çok önemli hat var. Çekmeköy, Sancaktepe ve Sultanbeyli bölgelerinden geçiyor. Halktan ne kadar talep geldiğini, kente ulaşmanın ne kadar zor olduğunu yakinen gördük. İşletme olarak da bizim lastik tekerleklilerle zorlandığımız alanlarda yeni otobüsler almamıza rağmen kent trafiği içerisinde metronun daha doğru bir düzenek olduğu kararıyla adımlarımızı attık. Dünyada bu ölçekte metro yapan bir belediye yok. Biz bir an önce kentin ulaşım sistemini çözmek için bu fedakarlığı yaptık. Çalışmalarımızı buna göre düzenledik. İki hattımız toplam 17,85 km’lik bir hat. Toplam iki hat olan fakat tek ihale verdiğimiz hattın bize maliyeti 2 milyar 342 milyon TL. Bütçe dengelerimiz çok reel bir şekilde devam etmekte. Yüzde 98’lere varan bir realizemiz var. Bize iş yapan yüklenici firmalara hak edişleri çok kısa sürede ödenmekte. Para, insan ve zaman yönetiminde başarılıyız. Kent içinde metro ihtiyacı olan alanların ihalelerini bir an önce yaparak ileride yaşanabilecek ödeme zorluğunun ve finans krizinin önüne geçiyoruz. Buna dikkat ederek İstanbul’un ulaşım akslarının adımlarını atıyoruz.”

 

“İstanbul çok iyi bir referans…”

Gelecekte hayırla yad edilmeyi umduğunu dile getiren Başkan Topbaş, “Geçmişte sadece 2 - 3 kavşak yapıldığı zaman kentte büyük bir olay yaşanırdı. Biz 370 civarında kavşak ve altgeçit yaptık. Bunlar artık sıradan bir iş gibi görülmekte. Tünel yollar yapıyoruz artık o kadar normal oldu ki çok bahsedilmiyor. Artık metroları konuşuyoruz, hatta insansız metrolardan bahsediyoruz. Çok daha ileri teknolojilerden konuşuyoruz. Bunları yapabileceğimize kanaat getiren İstanbullular 3 dönemdir bu hizmet yetkisini bize verdiler. İstanbul’a hizmet etmenin gururunu ve onurunu yaşamaktayız. İstanbul çok iyi bir referans. İstanbul’a iş yapıyor olmak dünyada başka şehirlerde iş yapmak için önemli bir referans. Çünkü Dünya Belediyeler Birliği Başkanlığımdan dolayı bizim hassasiyetimizi ve İstanbul’un kalitesini biliyorlar. Burada iş yapılıyorsa başka yerlerde de tercih ediliyor. Böylece bizim firmalarımızın da yurt dışında iş almaları bize de gurur veriyor.” dedi.

 

Üsküdar - Ümraniye - Çekmeköy Metro Hattı’nın gecikme nedenine de değinen Başkan Topbaş, konuşmasını şöyle tamamladı: “Dünyada birkaç şehirde insansız metro sistemi çalışıyor. Bunlardan bir tanesi de İstanbul. Bu sistemin çalıştırılmasının testleri çok uzun sürüyor. Bazı şehirlerde 1 yıl, 8 ay gibi. Çok denemeler yapıldığı için bazı gecikmeler mecburen ortaya çıkıyor. Üsküdar - Ümraniye - Çekmeköy Metro Hattı’nın gecikmesinin nedeni bu. Biz oraya normal bir sistem koysaydık birkaç ay önce açmıştık. Ama çok ileri teknoloji olsun istedik. Dünyada örneği olmayan son model imalatlar. Biz devamlı vagon alıyoruz. 800 vagon 5 bin vagona doğru gidecek. Ama vagonların en önemli aksamı yazılım kısmı. Biz devamlı tedarikçi değil bu teknolojiyi Türkiye’ye nasıl getiririz bunu düşündük. Aselsan ile bu yazılımı yani beyin kısmını yapma konusunda 3. aşamaya geldik. Türkiye’de ilk kez bu yazılımı yapmış olacağız.”

 

Çekmeköy - Sancaktepe - Sultanbeyli Metro Hattı, 9 istasyondan oluşacak…

10,9 km’lik Çekmeköy - Sancaktepe - Sultanbeyli Metro Hattı, inşaatı devam eden Üsküdar - Ümraniye - Çekmeköy Metro Hattı’nın kuyruk tüneli sonundan başlayarak sırası ile Meclis Mahallesi, Sarıgazi (entegrasyon istasyonu), Şehir Hastanesi, Abdurrahmangazi, Samandıra, Veysel Karani, Hasanpaşa ve Sultanbeyli İstasyonlarından geçerek Sultanbeyli TEM yolu kenarında kuyruk tüneli bitişinde son bulacak.

 

Çekmeköy - Sancaktepe - Sultanbeyli Metro Hattı ile

• Sarıgazi - Taksim arası 49,5 dakika

• Sarıgazi - Kadıköy arası 31 dakika

• Sarıgazi - Kozyatağı arası 18 dakika

• Sarıgazi - Sabiha Gökçen Havalimanı arası 28 dakika

• Sarıgazi - Sultanbeyli arası 13 dakika

• Sarıgazi - Tuzla arası 48 dakika

• Sarıgazi - Üsküdar arası 33 dakika

• Sarıgazi - Yenikapı arası 42 dakika

• Sultanbeyli - Yeni Havalimanı arası 89 dakika

• Sultanbeyli - Taksim arası 62,5 dakika

• Sultanbeyli - Yenikapı arası 55 dakika

• Sultanbeyli - Üsküdar arası 46 dakika olacak.

 

Hastane - Sarıgazi - Çekmeköy Taşdelen - Yenidoğan Metro Hattı, 6 istasyondan oluşacak…

6,95 km’lik Hastane - Sarıgazi - Çekmeköy Taşdelen - Yenidoğan Metro Hattı ise Hastane İstasyonu öncesinde yer alan kuyruk tünellerinden başlayarak sırası ile Hastane, Sarıgazi (entegrasyon istasyonu), Aydınlar, Güngören, Taşdelen İstasyonlarından geçerek Yenidoğan İstasyonu kuyruk tüneli bitişinde son bulacak.

 

Hastane - Sarıgazi - Çekmeköy Taşdelen - Yenidoğan Metro Hattı ile yolculuk süreleri

• Yenidoğan - Ümraniye arası 28 dakika

• Yenidoğan - Üsküdar arası 40 dakika

• Yenidoğan - Yenikapı arası 49 dakika

• Yenidoğan - Kadıköy arası 38 dakika

• Yenidoğan - Sabiha Gökçen Havalimanı arası 35 dakikaya düşecek.