İstanbul’a 5 yeni metro hattı… 20.4.2017

İstanbul Büyükşehir Belediyesi’nin 2016 Yılı Faaliyet Raporu Belediye Meclisi’ne sunuldu. 5 yeni metro hattının ihale süreçlerinin tamamlandığını belirten Başkan Kadir Topbaş, yapım çalışmalarının başlayacağını açıkladı.

İstanbul Büyükşehir Belediye Başkanı Kadir Topbaş, Meclis 2. Başkanvekili Göksel Gümüşdağ’ın yönettiği oturumda 2016 yılında yapılan çalışmaları ve yapılacak projeleri anlattı. İstanbul Büyükşehir Belediyesi’nin yatırım ve hizmetlerinin hem Türkiye’de hem dünyada hayranlık uyandırdığını ifade eden Başkan Topbaş, odak şehir haline gelen İstanbul’un dünyada bir güneş gibi parladığını dile getirdi.

 

“İstanbul’u inovasyon şehri haline getirdik…”

Bu yılki yatırım bütçesinin 16,5 milyar lira olduğunu aktaran Başkan Kadir Topbaş, “Gelir bütçemiz 12 milyar 700 milyon liraydı. Yatırım odaklı gider bütçemiz de 16 milyar 100 milyon liraydı. 2016 sonu itibariyle gelir gerçekleşmesi 11 milyar 717 milyon 665 bin lira. Gerçekleşme yüzdesi yüzde 92,3 oldu. Bu büyük başarı. Gider gerçekleşmesi ise 15 milyar 68 milyon 391 bin lira. Yüzde 93,6 gerçekleşti. 28 şirketimizin 2016 yılı gelir-gider ve yatırımlar tablosu da faaliyet raporumuzda yer alıyor. Gerçekleşen gelir bütçeleri; 13 milyar 365 milyon. Gider bütçeleri ise 12 milyar 87 milyon oldu. 2016’da yaklaşık 370 milyon yatırım yapıldı. İstanbul’u finans, kültür, spor, kongre ve turizm alanlarında bir inovasyon şehri haline getirdik.” diye konuştu.

 

“Hedef; 1.000 km…”

‘Her yerde metro, her yere metro’ diyerek, İstanbul ulaşım master planlarında 1.000 kilometrelik raylı sistem hedeflediklerini aktaran Başkan Topbaş, konuşmasına şöyle devam etti: “Belediye bütçesiyle yapılması çok zor olmasına rağmen kentin bu önemli ihtiyacını karşılamaya çalıştık. Ana yatırımı ulaşıma ve toplu taşımaya yaptık. Bir kentin medeniyet ölçüsü o kentte yaşayan insanların toplu taşımayı kullanma oranına bağlıdır. Toplu taşımayı ne kadar çok kullanabiliyorsak o kadar başarılı bir kentiz demektir. Toplu taşımayı insanların tercih etmeleri için de kaliteli, güvenli, konforlu ve hızlı olması gerekir. Biz de bundan dolayı sistemi buna göre kurguladık. Her yaptığımız yeni metro dünyadaki standartların çok önünde. Çünkü en ileri teknolojileri kullanmaktayız.”

 

“2019’da 400 kilometre metro…”

İstanbul’a 5 yeni metro hattı daha yapacaklarını açıklayan Başkan Kadir Topbaş, “5 metro hattımız sözleşme imzalama aşamasına geldi. 6 km’lik Başakşehir - Kayaşehir, 9,7 km’lik Bağcılar - Kirazlı - Küçükçekme - Halkalı, 12 km’lik Kaynarca - Pendik Tuzla, 17,8 km’lik Çekmeköy - Taşdelen - Sultanbeyli ile 13 km’lik Ümraniye - Ataşehir - Göztepe Metro Hatlarının yakın gelecekte de temel atmalarını yapacağız. Böylece 2019’un sonuna gelirken İstanbul’a 400 kilometrenin üzerinde raylı sistemi dönemimizde kazandırmış olacağız.” dedi.

 

“Dünyanın en modern metroları İstanbul’da…”

Türkiye’de de ilk defa Üsküdar - Ümraniye - Çekmeköy Hattı’nda sürücüsüz araçların kullanılacağına değinen Başkan Topbaş, sözlerini şöyle sürdürdü: “İstanbul’da 45,1 kilometre olarak devraldığımız raylı sitemleri 150 kilometreye çıkardık. İnşaatı devam eden de takriben 180 km metro hattı var. 14,3 km’lik Dudullu - Kayışdağı - İçerenköy - Bostancı, 18 km’lik Mecidiyeköy - Kağıthane - Mahmutbey, 6,5 km’lik Mecidiyeköy - Kabataş, 10,1 km’lik Eminönü - Eyüp - Alibeyköy, 13 km’lik Ataköy - Basın Ekspres - İkitelli ve 20 km’lik Üsküdar - Ümraniye - Çekmeköy - Sancaktepe Metro Hattı olmak üzere 99,7 kilometrelik raylı sistem inşaatı da devam ediyor.”

 

 

Üsküdar - Çekmeköy Metro Hattı’nın Üsküdar - Yamanevler arasındaki 9 istasyonunun Mayıs ayında açılacağını, 30 Ağustos’ta ise hattın tamamının hizmete gireceğini belirten Başkan Topbaş, “Hattın devamı olan iki hattımızın ihalesini de yaptık. 6,9 km’lik Hastane - Sarıgazi - Taşdelen - Yenidoğan ve 10,9 km’lik Çekmeköy - Sancaktepe - Sultanbeyli Metro Hattı. Bu Hat Sabiha Gökçen Havalimanı’na kadar ulaşacak. Ayrıca, 15 km’lik Sefaköy - Halkalı - Başakşehir Havaray Hattı ile Kayaşehir metrolarının da temelleri atılacak. Ümraniye’den Göztepe’ye metro yapıyoruz. Önemsediğimiz metro projelerinden biri de İncirli ve Göztepe’den Kadıköy’e gidecek hat. Havaray, İstanbul ulaşımı için önemli bir ulaşım projesi. 87 km’lik bir havaray projemiz var. 2019 sonunda raylı sistemlerin oranı yüzde 28’e ulaşacak. Böylece Londra ile Paris’i geride bırakıyoruz. 3. Havalimanından kent içine erişim noktasında Ulaştırma Bakanlığı’nın yapmakta olduğu Gayrettepe’den itibaren bir metro var. Bizim de buna ilaveten yapacağımız Vezneciler’den Arnavutköy’e ve 3. Havalimanı’na gidecek metro hattımız var.” diye konuştu.

 

“İstanbul’da raylı sistem uzunluğu yüzde 332 arttı…”

Ulaştırma Bakanlığı’nın 9 km’lik Bakırköy İDO - Kirazlı, 63,5 km’lik Banliyö Hattı Marmaray Yüzeyseli, 7,4 km’lik Sabiha Gökçen Havalimanı - Kaynarca ve 34 km’lik Gayrettepe - 3. Havalimanı Hattı’nın ile toplam 114 kilometrelik raylı sistem hattının inşaatına başladığını anlatan Başkan Topbaş, şunları şöyledi: “Asrın projesi Marmaray ile Asya ve Avrupa’yı Boğaz altından bağladık. Haliç Metro Köprüsü ve Aksaray bağlantısı ile İstanbul’da dakikalarla yolculuk dönemini başlattık. Kartal - Tavşantepe seferleri ile Kadıköy - Tavşantepe arası artık 43 dakika. Pendik’ten metroya biniyor, Marmaray’la diğer yakaya geliyorsunuz. Yenikapı’dan, Aksaray’a, Olimpiyat Stadı’na, Havaalanı’na ve Sarıyer’e kesintisiz ulaşıyorsunuz. Raylı sistem uzunluğunu yüzde 332 artırdık! 2004 yılında 45,1 kilometre olan metro ağını 2014’de 150 kilometreye çıkarttık. Raylı sistemleri 11 ilçede günde 532 bin kişi kullanıyordu. 2016 yılında bu rakam 2 milyon 300 bine çıktı. 2019’da raylı sistem hattımız 489 kilometre. 32 ilçede 7 milyon kişi yerin altından seyahat edebilecek. 2019 sonrası İstanbul’da raylı sistem hedefimiz ise 1.000,15 kilometre.”

 

“İstanbul’a 372 kavşak yapıldı…”

İstanbul’da büyük bir ulaşım devrimi gerçekleştirdiklerinin altını çizen Başkan Topbaş, 13 yıllık yatırım bütçesinin 44 milyar 270 milyon liraya tekabül eden yüzde 50’ye yakınını ulaşım için kullandıklarını belirtti. 2016 yılında da 4 milyar 292 milyon lira bütçe kullanıldığını vurgulayan Başkan Kadir Topbaş, “2017 yılında ise 8 milyar liralık yatırım yapıyoruz. 13 yılda İstanbul’a 372 yeni kavşak ile 490 kilometre yeni yol yaptık. Kavşaklar ve karayolu tünelleriyle trafiğin tıkanan damarlarını açtık. 388 tane de uygulama ve etüt projesi biten veya devam eden karayolu sistemi var. Bunlarda Büyükçekmece’den Sarıyer’e 143 km’lik tünel projesi var. Böylece İstanbul’un 169,4 km’lik tüneli olacak. İstanbul’u tünel yollarla buluşturduk. 15,4 km’lik 3 tünel yol açtık. 1 saatlik mesafeyi Sarıyer - Çayırbaşı Tüneli ile 5 dakikaya indirdik. 7,45 km Dolmabahçe - Levazım ile 3,2 km Libadiye - Çamlıca’nın inşaatı da devam ediyor. Avrasya Tüneli açıldı, iki kıtayı birbirine bağladı. Kazlıçeşme - Göztepe arası 15 dakikaya indi.” dedi.

 

“Kabataş Transfer Merkezi düğümü çözecek…”

Alınan yeni gemilerle ve vapurların yenilenmesiyle deniz yolunun ulaşımdaki payını yüzde 4’ten 10’a çıkarttıklarını dile getiren Başkan Kadir Topbaş, İstanbul’un en önemli düğüm noktalarından olan Kabataş’ın; meydan, transfer merkezi ve iskele düzenlemeleriyle çözüleceğini söyledi. Taksim - Kabataş Füniküleri, Kabataş - Mahmutbey ve Beşiktaş - Sarıyer Metro Hattı gibi birçok metro hattının Kabataş’ta yerin altına yapılan transfer merkeziyle birleştirileceğini ve sahil yolunun da yeraltına alınacağını anlatan Başkan Topbaş, metronun buradan Karaköy - Şişhane istikametine uzatılarak Hacıosman - Yenikapı Metro Hattı’na entegre edileceğini kaydetti. Başkan Topbaş, Üsküdar - Kabataş arasındaki yaya tüneli projesini ile de hava şartları ne olursa olsun yüzeye çıkmadan Kabataş’a veya Üsküdar’a geçileceğini anlattı.

 

“Her alanda örnek projeler yapıldı…”

İstanbul’da günlük hareketliliğin 11 milyondan 30 milyona çıkmasına rağmen trafikte kalma süresinin azaldığına dikkat çeken Başkan Topbaş, “Bireysel araçlar yerine daha fazla toplu taşımayı tercih edilir hale getirmek ve yaygınlaştırmak istiyoruz. İhalesini yaptığımız Haliç Sualtı Karayolu Tüneli ile Tarihi Yarımada’yı Beyoğlu ile birleştireceğiz. Deniz seviyesinin 8,5 metre altına inşa edilecek. Toplam 6 şeritlik köprü (2x3) 900 metre uzunluğunda olacak. Haliç çevresine yeni rekreasyon ve yeşil alanlar kazandırılacak. Perşembe Pazarı bölgesi yeniden düzenlenecek. Atatürk Köprüsü (Unkapanı) kaldırılacak. Öte yandan, otopark sorununu çözüyoruz. 2004’ten önce toplam 1.592 otopark vardı. 5 bin 513 yeni otopark eklendi. Böylece 140 bin olan kapasite 720 bine çıktı. Hedefimiz 8 bin 316 otopark ile 1 milyonluk kapasiteye ulaşmak. Ulaşım sistemi ve türleri arasında entegrasyon önemli. 24 adet aktarma alanı ve 6 adet otogar planladık. İstinye - Çubuklu Feribot Hattı devreye girdi ve sadece 8 dakika sürüyor. Boğaz ve kıyılardaki deniz taşıtlarının düzenli parklanması gerekiyordu. Bunun için İstinye ve Tarabya’da tekne park projesi hayata geçti. Ayrıca yeni kruvaziyer liman planları var.” diye konuştu.

 

“İstanbul Dünya Sağlık Örgütü verilerinden daha temiz…”

İSKİ’nin 13 yılda 20 milyar liralık içme suyu, atıksu ve çevre yatırımları yaparak şehrin yaşam kalitesini yükselttiğini, sahillerin denize girilebilir hale geldiğini ve derelerin ıslah edildiğini anlatan Başkan Topbaş, 1 milyon 900 bin ağaç diktiklerini ve sadece lale ekimiyle 350 bin insana istihdam sağladıklarını söyledi. Yeşil alan miktarını yüzde 86 artırarak İstanbul’a 26 milyon metrekare yeni yeşil alan kattıklarını belirten Başkan Topbaş, 2016’da 10 adet park projesi tamamlandıklarını, 5 projenin devam ettiğini, çevre ve sahil düzenleme çalışmalarının sürdüğünü kaydetti. İstanbul’a her iki yakada dev şehir parkları kazandırdıklarını, Yenikapı sahilini etkinlik alanı, Maltepe’yi yaşam, spor, kültür ve eğlence parkı yaptıklarını dile getirdi. Dünya Sağlık Örgütü’nün kükürt dioksit sınır değerinin 20, İstanbul’un yıl ortalamasının ise 5 olduğunu ifade eden Başkan Topbaş, İstanbul’da günde toplanan 18 bin ton çöpten elektrik, kompost gübre ve çimento yakıtı ürettiklerini, atık yönetimi için 13 yeni tesis ve 3 laboratuvar yaptıklarını, insansız hava araçlarıyla da deniz kirliliği denetimi yapmaya başladıklarını belirtti.

 

“İstanbul, müzeler şehri oluyor…”

Avrupa Kültür Başkenti Projesi ile önemli bir çığır açarak İstanbul’u müzeleriyle de konuşulan bir şehir haline getirmek için çalıştıklarını vurgulayan Başkan Topbaş, şunları kaydetti: “2004’te 4 kültür merkezi vardı. Kapasitesi 1.420 idi. Bugün 39 kültür merkezi var. Kapasitesi 25 bini buldu. İstanbul’un sanat hayatına 4 yeni sahne kazandırdık. Üsküdar Müsahipzade Celal ile Muhsin Ertuğrul sahnelerini yeniledik. Haldun Taner ile Reşat Nuri sahnelerini yenileyeceğiz. Müzecilik anlayışına yeni bir boyut getirdik. Dünyanın tek tam panoramik müzesi Panorama 1453 Tarih Müzesi’ni, İslam Bilim ve Teknoloji Tarihi Müzesi ile İstanbul Lale Müzesi’ni hizmete açtık. Topkapı Kent Müzesi, Yenikapı Arkeoloji Müzesi, Feshane Tasavvuf Müzesi, Anemas Zindanları projesi ve Kadıköy Gazhane Enerji müzesi proje çalışmaları devam ediyor. Tekfur Sarayı Müzesi proje çalışmaları tamamlandı.”

 

Rumeli Hisarı’nı Kültür Bakanlığı’ndan devralarak burçlarını müze haline getireceklerini de açıklayan Başkan Topbaş, “Şu anda Haliç Tersanesi’nde Bilim Teknoloji Müzesi ve Bilim Merkezi inşaatımız devam ediyor. TÜBİTAK ile çalıştığımız bu projeyle dünyaya örnek bir müze ve bilim merkezi ortaya çıkacak. Bugüne kadar ne söz verdiysek yaptık. Bize güvenildi. Hizmet ederek bunun karşılığını vermeye çalıştım. 3 dönemdir İstanbul’a hizmet etmenin mutluluğunu İstanbullular ve siz değerli meclis üyeleriyle birlikte yaşamaktayız. İktidarı ve muhalefetiyle bu kente hizmet vermekteyiz. Gelecekte bu yapılan değişim ve dönüşüm eminim konuşulacak.” diyerek sözlerini tamamladı. Başkan Kadir Topbaş’ın ardından AK Parti Grubu adına Özlem Yir, CHP Grubu adına Hakkı Sağlam birer konuşma yaparak faaliyet raporunu değerlendirdi. İstanbul Büyükşehir Belediyesi 2016 Yılı Faaliyet Raporu, Belediye Meclisi’nde değerlendirmelerin ardından yapılan oylamada 160 kabul, 81 ret oyuyla onaylandı.