“Erken Uyarı Sistemi” ile buzlanmaya son!... 07.01.2008

Devreye aldıkları “Erken Uyarı Sensörleri” ile İstanbul’un kritik 25 yolunda buzlanmanın önüne geçtiklerini belirten Başkan Topbaş, “Bilimsel bir çalışmayla buzlanmayı 3 saat önceden tespit ederek müdahale ediyoruz. Üstelik daha az maliyetle…” dedi.

Büyükşehir Belediyesi, bu yıl ilk defa İstanbul’un en kritik 25 noktasına Otomatik Yol Meteoroloji Gözlem Sensörleri kurarak buzlanmanın önüne geçiyor ve buzlanma nedeniyle meydana gelebilecek trafik kazalarını önlüyor. Konuyla ilgili AKOM’da (Afet Koordinasyon Merkezi) açıklama yapan İstanbul Büyükşehir Belediye Başkanı Kadir Topbaş, Kasım ayında devreye alınan “Erken Uyarı Sistemi” ile otomatik yol meteoroloji gözlem sensörlerinin asfalttaki buzlanmayı 3 saat önceden haber verdiğini söyledi.

 

İstanbul’un en çok buzlanma olan 25 noktasına yerleştirilen bu cihazların tuzlama çalışmalarını doğru bir şekilde yapmalarına yardımcı olacağını vurgulayan Başkan Kadir Topbaş, “Tuzlama çalışmalarının İstanbul'a ciddi bir maliyeti vardı. Bu sistemin bize maliyeti 1 milyon dolar. Tuzlama çalışmalarının günlük maliyeti ise 500 bin YTL. Böylece biz 2-3 günde bu sistemi amorti ediyoruz. İşçilik, malzeme açısından çok doğru bir adım. Tüm kar yağan illere bu sistemi öneriyoruz. Bilgi ve deneyim paylaşımına hazırız” dedi. 

 

Sensörlerin bir kısmının ABD’den alındığını, bir kısmının da Türkiye’de imal edildiğini ifade eden Kadir Topbaş, bugün Libadiye, Uğur Mumcu ve Kavacık’ta sensörlerden donmaya ilişkin sinyal geldiğini belirterek, araçları hemen bu bölgeye yönlendirerek buzlanmaya karşı gereken çalışmaların yapıldığını kaydetti. Başkan Topbaş, “İstanbul’da kamyonlarla ve küreklerle tuzlama dönemini geride bıraktık. Bunun yerine şimdi daha doğru ve daha bilimsel bir çalışmayla sadece buzlanma olacak alanlara müdahale ediyoruz. Bu çok doğru ve maliyeti daha düşük bir adım” diye konuştu.

 

Elektronik olarak hava ölçümü yapan sensörler uydu aracılığıyla verileri AKOM’a iletiyor ve burada yapılacak değerlendirmeyle yolların o anki durumu belirleniyor. Ardından ekipler sensörlerden gelen bilgiler doğrultusunda yönlendirilerek buzlanmanın önüne geçilecek gerekli tuzlama ya da solüsyon çalışması yapılıyor. Buzlanmanın nerelerde ve ne zaman başlayacağı önceden  belirleniyor. Bu sayede yollara atılan kimyasalların doğru zamanda ve yeterli miktarda kullanılması sağlanıyor. Yağmur, kar, don, buzlanma,  şiddetli rüzgâr ve sisli havalar önceden belirleniyor. Can ve mal kaybı minimuma indirilerek, erken ve doğru müdahale ile trafik güvenliği sağlanıyor.