Büyükşehir 12 milyar TL yatırımla ulaşımı rahatlattı 1/18/2009

İTO’da ulaşım yatırımlarını anlatan Başkan Topbaş, 5 yılda ulaşıma 12 milyar TL harcayarak raylı sistem, karayolu ve denizyolu taşımacılığında çok önemli mesafeler aldıklarını belirterek, “Toplu taşımayı tercih edenlerin kentin herhangi bir...

İstanbul Ticaret Odası’nın (İTO) Meclis Toplantısına katılan Büyükşehir Belediye Başkanı Kadir Topbaş, meclis üyelerine bir sunum yaparak ulaşım yatırımlarını anlattı. Daha 1875 yılında Karaköy–Tünel Hattı ile dünyanın ikinci metrosuna sahip olan İstanbul’da daha sonra uzun vadeli kalıcı ve planlı ulaşım yatırımlarını ihmal edildiğini belirterek, 1950’lerden sonra başlayan büyük göç hareketi ve beraberinde gelen plansız büyümenin de ulaşım sorununu daha da büyüttüğünü söyledi. “Önemli olan kent içi erişimdir. Yaygın bir metro ağına, kaliteli ve konforlu bir toplu taşıma sistemine sahip olmak gerekmektedir. Toplu taşımayı tercih edenler, kentin herhangi bir noktasına sağlıklı ve sorunsuz bir şekilde erişebilmelidir” diyen Başkan Kadir Topbaş, İstanbul'da uzun yıllar kentiçi ulaşım sistemi hakkında tam bir kararsızlığın hakim olduğunu, Cumhuriyet kurulduğunda kentte toplu ulaşım ağırlıkla tramvay ile sağlandığı halde 1953'ten itibaren tramvaydan troleybüse geçildiğini, ancak Troleybüs İşletmesi’nin de1984'te tasfiye edildiğini anlattı.

 

Bu sebeple İstanbul Büyükşehir Belediyesi olarak ulaşım sorununu hızla çözüme kavuşturmak için büyük bir yatırım hamlesi başlattıklarını vurgulayan Başkan Topbaş, sözlerini şöyle sürdürdü; “Karayolu, deniz ve raylı sistem entegrasyonunu esas alan bir vizyonu hayata geçirdik. En rasyonel çözüm olan toplu taşımaya, raylı sisteme ve deniz ulaşımına ağırlık verdik. Dönemimizde İstanbul'a 22,6 milyar TL'lik yatırım yaptık ve geçmiş 4 yıllık bütçemizin yüzde 60'nı yatırımlara ayırdık. İlçelerimize yaptığımız yatırımlar 20 milyar TL'ye ulaştı. Yatırım bütçemizi 3 katına çıkardık. 2009 yılı bütçemiz bir önceki yıla göre yüzde 14 artarak 6 milyar 200 milyon TL oldu. 2009'un sonunda toplam yatırımlarımız 28,5 milyar TL'ye yükselecek. 2004'ten sonra İstanbul trafiğine 637 bin 604 yeni araç katılmasına, karayolu sorumluluklarının 5216 sayılı kanunla yüzde 391 artmasına ve nüfusun artmasına rağmen, 5 yıllık yatırım bütçemizin yüzde 55'ini ulaşıma ayırarak 5 yılda 12 milyar TL yatırım yaptık. Böylece şehir içindeki erişim imkanını ve trafiği rahatlattık. Taşınan yolcu sayısı dönemimizde iki katına çıkmasına rağmen bu rahatlığı sağladık.”

 

Metro ağı hızla büyüyor

İstanbul'u birbirine entegre edilmiş metro ağları ile ördüklerinin ve şu anda 3 milyar 800 milyon dolarlık raylı sistem yatırımının hızla devam ettiğinin altını çizen Büyükşehir Belediye Başkanı Kadir Topbaş, 2,5 kilometre olan yıllık ortalama metro yapım hızını 15 kilometreye taşıyarak bir rekora imza attıklarını ve mevcut raylı sistemlerin uzunluğunu yüzde 61 arttırdıklarını dile getirerek, “Raylı sistem taşımacılığında günde 402 bin yolcudan 1 milyon 9 bin yolcuya ulaştık. Yaklaşık 600 bin ilave yolcu ile yüzde 150 artış kaydettik. 5 yılda raylı sistem taşımacılığımız yüzde 61 büyüdü. Öte yandan, 2004'de devraldığımız 44,1 kilometrelik raylı sistem hattına dönemimizde 29,73 kilometre ekleyerek 72,83 kilometreye çıkardık. 2009'da 27,4 kilometre metro yatırımını daha tamamlayacağız. Çalışmaları süren 3 metro hattında kullanılmak üzere 1 Milyar 571 milyon euro finansman temin ettik. 2012 yılında raylı sistemlerin toplu ulaşımdaki payı yüzde 10'dan yüzde 28'e çıkacak. Nisan 2004'den bugüne Raylı Sisteme 3 Milyar 800 milyon dolar harcadık. Bu rakam 2004 öncesine göre 2,5 kat daha fazla. Raylı sistem yatırımlarında nihai hedefimiz 618 kilometreye ulaşmak” diye konuştu.

 

Metrobüste yolcu sayısı 1 milyona ulaşacak

 

Avcılar-Zincirlikuyu arasındaki metrobüs hattı sayesinde 2,5 saatlik yolculuk süresini 38 dakikaya indirdiklerini ve 205 araçla günde 545 bin yolcu taşıdıklarını hatırlatan Başkan Kadir Topbaş, metrobüs sayesinde 100 kişiden 21'i özel araçlarını bırakarak metrobüsü kullanmaya başladığını, Şubat ayında metrobüsü Söğütlüçeşme'ye ulaştırarak 40 kilometreye uzayacak hatta günde 1 milyon yolcu taşımayı hedeflediklerini kaydetti.

 

Cumhuriyet tarihinin 3 katı yol ve kavşak düzenlemesi!...

 

Beş yılda aldıkları 846 araçla İETT filosunu güçlendirdiklerine dikkat çeken Başkan Topbaş, “İstanbul'un trafik sorununu çözmek için son 5 yıl içinde 2 milyar 500 milyon TL harcayarak 169 kavşak ve 302 kilometre yeni yol inşa ettik. 40 kavşak ve yolun inşaatına devam ediyoruz. 291 kavşak ve yol daha yapacağız. Hedefimiz toplam kavşak ve yol sayısını 500'e çıkarmak. Cumhuriyet tarihi boyunca yapılan kavşak sayısının 57 olduğunu düşünürsek, dönemimizde yapılanlar çok daha iyi anlaşılır. Çalışmalarımız tamamlandığında İstanbul'da yeni kavşak yapılabilecek yer kalmayacak. Trafik sorununun çözümü için başlattığımız "7 Tepe, 7 Tünel" proje kapsamında Dolmabahçe – Bomonti arası 3,5 dakikaya iniyor. Dolmabahçe-Dolapdere, Piyalepaşa-Kağıthane tünel yolları birleşti. Tünel yolun 2009'da hizmete girmesi için çalışıyoruz. Toplam 142,3 km uzunluğunda 33 adet tünel yol yapacağız” şeklinde konuştu.

 

İstanbul deniz ulaşımında çağ atladı…

 

Toplam 361 milyon dolar harcayarak 29 gemi aldıklarını kaydeden Kadir Topbaş, Türkiye Denizcilik İşletmeleri’ne ait şehir hatları vapurlarının da belediyeye devredilmesiyle yıllık taşınan yolcu sayısının 100 milyonu geçtiğini belirterek, şunları kaydetti; “İDO günde 87 iskelede, 34 hatta, 102 gemiyle 1.300 sefer yapıyor. Şehir Hatları’ndan 56 iskele ve 84 gemi devraldık ve İstanbul'un simgesi olan vapurları 40 yıl daha hizmet edecek şekilde yeniledik. Tüm iskelelerimizi de aynı şekilde yeniledik. İDO'ya 5 yılda 361 milyon dolar yatırım yaptık. 250 araç, 1200 yolcu kapasiteli dünyanın en gelişmiş iki feribotu olan Osman Gazi ve Orhan Gazi feribotlarını hizmete alarak Bursa – İstanbul arasını 75 dakikaya indirdik. Türk denizcilik tarihinin efsane araba vapuru Suhulet'i yeniden Marmara'nın sularıyla buluşturduk. Sirkeci-Harem arasını 8 dakikaya indiren gemi, 80 araç ve 600 yolcu kapasiteli arabalı vapurlar ile trafiği rahatlatıyoruz. Arabalı vapurları ile köprü trafiğinden ayda 288 bin araç ve 2 milyon 170 bin yolcu çekiyoruz. Pendik-Yalova hattında 2 yeni feribot hizmete giriyor. ‘Vapurunu Sen Seç’ kampanyası ile İstanbulluların seçtiği 5 yeni vapurdan ilki olan ‘Fatih’ 23 Temmuz 2008’de Boğaz’ın serin sularıyla buluştu. İDO ile geçen yıl 102 milyon yolcu taşıdık. Yılda 500 bin araç  taşırken, bugün bu sayıyı yaklaşık 6,5 milyona çıkardık. İstanbul’da ‘Deniz Taksi’ dönemi başladı. 6 taksiyle 27 iskelede 24 saat hizmet veriyoruz. 5 ayda gelen 14 bin talebin 4 bin 200’ü karşılandı. Deniz Taksiler ile Kurbağalıdere, Kağıthane ve Ayamama Derelerinden Fenerbahçe Stadı, DTM, Santralİstanbul gibi noktalara ulaşmak mümkün olacak. Öte yandan, İstanbul trafiğinde hareket halinde olan günlük 118 bin kamyon ve tırı Ro-Ro taşımacılığıyla trafikten çekeceğiz. Ambarlı-Bandırma Hattı’nda çalışmaya başlayacak 2 adet Ro-Ro gemisi ile günde 1.700 kamyon ve tırı taşıyacağız.”

 

Taksi plakaları Büyükşehir’e devredilmeyecek

 

 

 

Başkan Topbaş toplantıda taksi plakalarını verme yetkisinin İstanbul Büyükşehir Belediyesi'ne geçeceği yönündeki iddiaların gerçeği yansıtmadığını da belirterek, iddiaların taksici esnafını tedirgin etmek için kasıtlı olarak çıkarıldığını ve esnafın bu konuda söylenenleri dikkate almaması gerektiğini ifade etti.