Başkan Kadir Topbaş, ustalık döneminin vizyon projelerini açıkladı! 15.04.2016

İstanbul Büyükşehir Belediye Meclisi’ne 2015 Yılı Faaliyet Raporu’nu sunan Başkan Kadir Topbaş, “ustalık dönemim” dediği 3. döneminin çok önemli vizyon projelerini açıkladı. Pek çok önemli yatırımı İstanbul’a kazandıracaklarını ifade eden Başkan Topbaş, Üsküdar - Kabataş arasında bir yaya yürüme tüneli ile Haliç’e denizin üstünden yeni bir yürüme yolu yapacaklarını ve İstanbul Havayolları Şirketi’ni kuracaklarını söyledi.

İstanbul Büyükşehir Belediye Başkanı Kadir Topbaş, İBB’nin 2015 Yılı Faaliyet Raporu’nu Belediye Meclisi’ne sundu. Başkan Kadir Topbaş, hizmet etmenin gururunu yaşadıkları İstanbul’un bir kent değil, bir ülke ölçeğinde olduğunu belirtti ve nüfus olarak dünyanın 117 ülkesinden, ekonomi olarak da 123 ülkeden büyük olduğunu söyledi.

 

“İstanbul’da çok ciddi, devasa yatırımlar var…”

Yapılan devasa yatırım ve hizmetlerin bir kısmının geçmişten 2015 yılına devam ettiği için 1 yıllık değerlendirmesini yapmanın mümkün olmadığını ifade eden Başkan Kadir Topbaş, “İstanbul’da çok ciddi, devasa yatırımlar var. 2015 yılında yaptığımız 12,5 milyar liralık yatırımın nerelerde kullanıldığını anlatmaya başlarsak 24 saat, hatta bir hafta yetmez.” dedi.

 

“Belediyecilik halkla bütünleşen ve halkın beklentilerini önden kestirebilen ve dünyayı takip ederek beklentileri karşılamaktır. Dünyadaki teknolojik gelişmeleri iyi takip ederek biz yaparsak, halkın güven duygusunu kazanırız.” ifadelerini kullanan Başkan Topbaş, İstanbulluların 3 dönemdir kendisini başkan seçmesinde bunun yattığını kaydetti.

 

İstanbul’a 13 yılda 114 milyar lira yatırım…

İstanbul’a 12 yılda 98 milyar lira yatırım yaptıklarını, 2016 yılında da 16,3 milyar liralık yatırım bütçesinin bulunduğunu belirten Başkan Topbaş, devlete günü gelmiş bir kuruş borcunun olmadığının ve sadece Başkan olarak kendisinin imzasıyla yurtiçi ve yurtdışı kredi alabildiklerinin altını çizdi.

 

İstanbul’daki bu başarıları çok iyi bir kadro ve çok iyi bir Meclis ile başardıklarına işaret eden Başkan Topbaş, şöyle konuştu: “Ustalık dönemimle ilgili bazı vizyon projelerimizi ilk defa burada açıklayacağım. Bu kente neler katabiliriz, daha ne hizmet yapabiliriz, bunları değerlendirdik. Yatırımlarımızın büyük bir bölümünü ulaşıma ayırdık ve metroya öncelik verdik. Dönemimizde 145 kilometre raylı sisteme ulaştık. 76 kilometre metro inşaatı devam ediyor. Ayrıca toplam 100 kilometrelik 8 ayrı raylı sistemin hazırlıkları bitti. Bu hatları bir ay içerisinde ihaleye çıkıyoruz. Bu müthiş bir şey. Bunların projelendirilmesi, istimlakler çok ciddi bir iş. Merkezi noktalar öncelikli olmaz üzere raylı sistemle ulaşım imkanın adımlarını atmaktayız.”

 

İhaleye çıkılacak 8 yeni metro hattı…

16,7 km’lik Yenidoğan - Çekmeköy - Sultanbeyli Metro Hattı

11,6 km’lik Pendik - Kaynarca - Tuzla Metro Hattı

10 km’lik Bağcılar Kirazlı - Halkalı Metro Hattı

13 km’lik Göztepe - Ataşehir - Ümraniye Metro Hattı

10 km’lik Eminönü - Alibeyköy Tramvay Hattı

15 km’lik Sefaköy - Başakşehir Havaray Hattı

6,5 km’lik Başakşehir - Kayaşehir Metro Hattı

17 km’lik Mahmutbey - Esenyurt Metro Hattı

 

Sarıyer, İstinye, Aşiyan ve Beykoz’a da metro müjdesi…

Ayazağa - İstinye Metrosu’nun proje aşamasının devam ettiğini, bu yatırımın da bu dönem başlayıp biteceğini anlatan Başkan Topbaş, her iki yakanın sahillerinde ciddi yoğunluğun yaşanması nedeniyle Beşiktaş - Sarıyer ve Üsküdar - Beykoz Metrolarının proje ihalelerine da 1 ay içinde çıkılacağını açıkladı. Ataköy - Basın Ekspres - İkitelli ve Bostancı - Dudullu Metro Hatlarının inşaatlarının devam ettiğini ve temel atma törenlerini bile yapmadıklarını hatırlatan Başkan Topbaş, “Etiler’den fünikülerle Aşiyan sahiline iniyoruz. Yapar mıyız? Yaparız… İstanbul gelecekte bin kilometre metroya doğru gidiyor. Minibüsçü ve taksici esnafımızın sisteme dahil olması ve da bu durumdan mağdur olmaması için detaylarını sonra açıklayacağım bir çalışmamız olacak.” diye konuştu.

 

1.000 adet metro vagonu alınacak…

İstanbul’a havaray araçları dahil olmak üzere toplam 1.000 adet metro vagonu alacaklarını dile getiren Başkan Topbaş, ancak önemli olan yerli üretim olduğunu vagonların en önemli gücü olan beyin kısmının Türkiye’de üretilmesi için Aselsan ile başlattıkları çalışmanın 2. aşamasına geldiklerini müjdeledi.

 

Teknolojik üretim sorumluluğumuzdur…

İSKİ, İETT ve İBB’nin bütün şirketlerinden, Türkiye’nin dışa bağımlı olduğu konularda ilgili üniversitelerle işbirliği yaparak yeni teknolojiler geliştirmesini istediğini vurgulayan Başkan Topbaş, “Bu ülkenin geleceği için teknolojik kazanımları çok önemsiyorum. Dışarıdan satın alma bir yere kadar olmalı. Teknolojik üretim bizim bu ülkeye bizim sorumluluğumuzdur.” şeklinde konuştu.

 

Haliç’e denizin üstünden yeni yürüme yolu…

Unkapanı Köprüsü’nü denizin altına alma işinin milyarlık bir iş olduğunu ve etütlerin tamamlandığını belirten Başkan Topbaş, sözlerini şöyle sürdürdü: “Böylece Haliç’in akıntısı normale dönecek ve daha temiz olacak. Haliç kurtulacak. Tarihi tersane ve Sokullu Camii’nin de yeniden ele alınacağını düşünürseniz, çok büyük bir iş. Bu projede de yapım ihale aşamasına geldik. Öte yandan Karaköy’den Haliç’in sonuna kadar direkler üstünde 2 metresi bisiklet yolu olmak üzere 10 metre genişliğinde bir yürüme yolu yapıyoruz. Vatandaşlarımız ve turistler sahil yoluna takılmadan yürüyerek Haliç’in sonuna kadar gidebilecek. Yer yer de kıyıya bağlantılar yapılacak. Müthiş bir olay… Beraberce Türkiye’nin ve İstanbul’un yarınlarını hazırlamak bilincinde olduğumuzu biliyoruz.”

 

3. Köprü açıldığında İstanbul’a büyük katkı sunacağını ve Fatih Sultan Mehmet Köprüsü’nün şehir içi köprüsü olacağını ve rahatlayacağını aktaran Başkan Topbaş, bir kaza veya trafik olduğunda oluşan yakıt ve zaman kaybını düşündüğünüzde 3. Köprü’nün ne kadar doğru bir yatırım olduğu ortaya çıktığını söyledi.

 

Cep otogarları geliyor…

Avrasya Tüneli’nin tamamlanmak üzere olduğunu, Kennedy Caddesi’nin de buna uygun olarak düzenlendiğini ve 6 tane yeni cep otogar yapacaklarını dile getiren Başkan Topbaş, “İstanbul’da günlük hareketlilik 28 milyona ulaştı. İstanbul’da artık bir yere yoğunlaşan değil, parçalı trafik yoğunluğu olsun istiyoruz. Esenler Otogarı’nın üstündeki yapıları kaldırıp, altındaki otoparkı kullanacağız. Üstünü de çevredeki insanların yararlanacağı bir park haline getirerek hizmete sunacağız. Milyarlarla ifade edilen kıymetli arazi demeden çevre sakinlerine büyük katkı sunacak bir yeşil alan yapıyoruz.” diye konuştu.

 

Sürücüler alternatif yollara yönlendirilecek…

İBB Genel Sekreteri Hayri Baraçlı’ya, 5 kilometrelik bir karayolu hattı içinde bir kaza veya trafik yoğunluğunu sürücülere sinyalle bildirecek bir sistem yapılması talimatını verdiğini anlatan Topbaş, “Sürücünün önü kapalıysa alternatif yola yönlendirilecek. Bütün bu yatırımları gelecek nesillerimiz, çocuklarımız için yapıyoruz. Biz zaman kaybedemeyiz. Çok büyük bir milletiz” dedi.

 

E-5 trafiği tünellerle rahatlayacak…

E-5 Karayolu’nda Çobançeşme’den başlayıp, Büyükçekmece’ye kadar 20 kilometreye yakın mesafedeki yoğunluğu yapacakları 3 ayrı tünelle aşacaklarını müjdeleyen Başkan Topbaş, “Yoğunlukları alta alacağız, dağları delip geçeceğiz. Bunlar milyarlık projeler ama biz söz verdiysek yaparız. Tüneler Çobançeşme - Sefaköy, Sefaköy - Haramidere ve Haramidere - Büyükçekmece arasında yapılacak.” dedi. Topbaş, daha önce açıkladıkları Dolmabahçe - Levazım, Levazım - Baltalimanı, Baltalimanı - Ayazağa, Ayazağa - Çayırbaşı ve Sarıyer - Zekeriyaköy Tünellerini yapmaya başlayacaklarını açıkladı.

 

1.000 adet daha otobüs alınacak…

İstanbul’a döneminde 3 bin yeni otobüs kazandırdıklarını hatırlatan Başkan Topbaş, “İstanbul’un ihtiyacı var. 1.000 tane daha otobüs alacağız. 400 otobüs alan şehre fabrika kuruyorlar. Bizim tedavülden kalkan otobüslerimizi yenileyerek Afrika’nın şehirlerine hibe ediyoruz. Şu an kadar 200 küsür otobüs gönderdik, devam edecek. Otobüslerimiz orada bayrağımızla hizmet veriyor.” dedi.

 

Ustalık döneminin en önemli projelerinden…

Konuşmasında İstanbullulara “ustalık” döneminin müthiş ve en önemli armağanlarından birini de açıklayan Başkan Kadir Topbaş, şunları söyledi: “Üsküdar metrolarla bağlanan bir düğüm noktası. Beşiktaş da aynı şekilde bir düğüm noktası. Üsküdar ile Kabataş arasında bir yaya yürüme tüneli yapacağız. Bu ne demek biliyor musunuz? Üsküdar’da metrodan çıkan bir insan yüzeye çıkmadan yürüyen bantlarla Kabataş’taki metro istasyonuna gelecek. Nasıl bir proje? Yapar mıyız? Evvel Allah… Kabataş’taki metroyu da Karaköy ve Unkapanı Köprüsü’ne kadar uzatıyoruz.”

 

İstanbul Havayolları geliyor…

“İstanbul’a çok önemli bir kazanım olacağını düşündüğümüz yeni bir projeyi daha açıklıyorum” diyen Başkan Topbaş, şunları kaydetti: “Ulaştırma Bakanımız ile de görüştük. İstanbul Havayolları Şirketi’ni kuruyoruz. Ülke içinde uçacak ve baraj göllerine inebilecek, uçak taksi tarzında çalışabilecek bir havayolu şirketi olacak. Bu kente ve bu ülkeye yeni bir değer kazandıracağız. İstanbul’un aydınlatmasıyla ilgili bir master plan çalışmasını başlattık. 24 saat yaşayan ışıl ışıl bir İstanbul’u ortaya çıkartıyoruz. Bir başka çalışma daha başlattık. Boğaziçi İmar Müdürlüğü’nün bulunduğu 1 milyon 200 bin metrekarelik yeşil alanı halka açıyoruz. Burada öyle bir şey yapalım ki, burada yeni bir destinasyon olsun istiyoruz. Park Bahçeler Daire Başkanımıza ‘sonbaharda rengarenk yapraklı olan ağaçları buraya dikin, sonbaharda ressamlar ve fotoğrafçılar gelsin bu renk cümbüşünü görsün. Bir yerde erguvan ve bir yerde hatmi çiçeği yolunu yapın’ dedim. Ayrıca, ağaçların çok çok üstünden ağlar atılarak, insanların içinde kuşlarla beraber olacağı bir kuş akvaryumunun yapılması talimatını verdim.”

 

Baraj ve göllere güneş paneli…

İstanbul’da toplanan günlük 16 bin ton çöpün, 3 bin tonunun yakılması için ileri derece yakma tesisi projesini ihale aşamasına getirdiklerini, bu tesisle 1,5 milyon kişinin de elektriğini üreteceklerini ifade eden Başkan Topbaş, şöyle devam etti: “Rüzgar gülleri de kuruyoruz. Yazın barajlarımızda günde 400 bin metreküplük ciddi bir buharlaşma var. Bu göllerin üstüne güneş panellerini koyarsak hem elektrik elde ederiz hem de buharlaşmayı önleriz diye düşünerek proje geliştirdik. Derdiniz varsa çözüm bulursunuz. Dünya haritası enerji hatları üzerine kuruluyor. Böyle bir noktada kendi enerjimizi üretmek zorundayız. Hassasiyetimiz en iyisini İstanbul’a kazandırmak. Teknolojiyi en iyi şekilde kullanan bir belediyeyeyiz. Dünyanın neresinde yeni bir gelişme varsa arkadaşlarıma gidin bakın, getirin diyorum.”

 

Dünyanın en büyük ve en kapsamlı rehabilitasyon merkezi…

Madde bağımlılığının asrın sorunu olduğuna dikkat çeken Topbaş, bu nedenle ilgili bakanlıklarla işbirliği içinde İstanbul’da dünyanın en büyük ve kapsamlı rehabilitasyon merkezini yapmak için çalışma başlattıklarını söyledi. Madde bağımlılarının burada 1-2 yıl kalıp tedavi olacağını, tarım ve üretim yaparak rehabilite olacağını belirten Topbaş, ilçe meydanlarını bir daha yapılmaya ihtiyaç duyulmayacak şekilde en iyi şekilde yeniden düzenleyeceklerini söyledi.

 

Bütçe 2016’da yüzde 34 oranında arttı…

İstanbul’un küresel ölçekte kongre ve fuarlara ev sahipliği yaptığını ve bunun turizm açısından şehre katma değer kattığını aktaran Başkan Topbaş, sözlerini şöyle tamamladı: “Cidde’de yapılan toplantıda basın mensuplarını İstanbul’a davet ettim. Bir işadamı mantığıyla gelsinler, görsünler ve yazsınlar istedik. Her gittiğim yerde bunu yapıyorum. Geçen hafta 35 basın mensubunu İstanbul’da ağırladık. Çok da etkilendiler. İstanbul kazanırsa Türkiye kazanır, Türkiye kazanırsa dünya kazanır. Laleler sayesinde kentte ve bizim sosyal tesislerimizde, köşklerimizde ciddi bir ekonomik hareketlilik oluyor. 44 yıllık kardeş belediyemiz olan Japonya Şimoneseki Belediyesi ile seneye 45. yıldönümünü İstanbul’da kutlayacağız. Dikeceğimiz Japon kiraz ağaçlarının da açılışın belki Japonya Başbakanına yaptıracağız. Kültür, sanat ve spor alanındaki yatırım ve hizmetlerimiz gittikçe artıyor. Arkadaşlarıma, ‘Acele etmeyin, ama çabuk olun’ diyorum. Anlattığım projeler İstanbul’a çok büyük katkı sunacak. 2015 bütçemiz yüzde 94 oranında büyük bir başarıyla gerçekleşti. 2016’da da bütçeyi yüzde 34 oranında arttırdık.”

 

Toplantıda, Başkan Kadir Topbaş’ın ardından AK Parti ve CHP’li Meclis Üyeleri 2015 Yılı Faaliyet Raporu ile ilgili görüşlerini açıkladılar. Daha sonra yapılan oylamada İstanbul Büyükşehir Belediyesi’nin 2015 Yılı Faaliyet Raporu 162 kabul, 83 ret oyuyla onaylandı.