İstanbul için dev altyapı yatırımları… 07.05.2016

İstanbul Büyükşehir Belediye Başkanı Kadir Topbaş, yat limanlarının atıklarını toplayacağı ‘Mavi Kart’ sisteminin tanıtım törenine katıldı. İstanbul’da dev altyapı yatırımlarına imza attıklarını ifade eden Başkan Topbaş, yakın zaman içerisinde Haliç’te ve Kurbağalıdere’de denize girilebileceğini söyledi.

İstanbul'daki yat limanlarının tekne atıklarını 'Mavi Kart' ile toplayacağı sistemin tanıtımı Ataköy Marina’da yapıldı. Tanıtım törenine Çevre ve Şehircilik Bakanı Fatma Güldemet Sarı, İstanbul Büyükşehir Belediye Başkanı Kadir Topbaş, İstanbul Valisi Vasip Şahin ile sektör temsilcileri ve çok sayıda vatandaş katıldı.

 

İstanbul dünyanın en eski yerleşim yerlerinden biri…

Başkan Kadir Topbaş, törende yaptığı konuşmada, tarih boyunca insanlık tarihinin su yolları ve su kenarlarında geliştiğini söyledi. Bu yerleşim yerlerinden birinin de İstanbul olduğunu ifade eden Başkan Topbaş, “İstanbul dünyanın en eski yerleşim yerlerinden biridir. Bulunan tarihi kalıntılar bunu göstermektedir. İstanbul nüfus olarak da dünyanın 124 ülkesinden büyüktür. Böyle bir şehirde yaşamaktayız. İstanbul bir deniz kenti olmasına rağmen maalesef insanlarımız bir deniz kentinde yaşadıklarının farkında değiller.” dedi.

 

İstanbul’daki denizlerin değeri bilinmedi…

Bir deniz kenti olmasına rağmen İstanbul’daki denizlerin değerinin yeterince bilinmediğine vurgu yapan Başkan Topbaş, konuşmasını şöyle sürdürdü: “Maalesef yıllarca kirletilen, yıllarca girilemez denilen İstanbul denizlerine şahit olduk. Eski İstanbullular tatile gitme ihtiyacı duymazdı. Çünkü İstanbul’umuz doğası ve deniziyle İstanbullulara yeterdi. Denizlerin kirliliği sadece görüntülerindeki kirlilik değildir esasında. Bir ekolojik zincir var doğada. Bu zincir halkalarından biri koptuğunda, hayat yaşanmaz hale gelir. İşte bundan dolayı dünya İklim Zirvesi’ni yaptı ve önemli kararlar aldı. Bütün hükümetlere ve yerel yönetimlere bir sorumluluk hatırlattı. Gezegenimizdeki oksijenin yüzde 70’inin denizler tarafından sağlandığını bilirsek, denizlerin ne kadar önemli olduğunu da anlamış oluruz.”

 

Haliç’i yeniden hayata döndürdük…

İstanbul’un en önemli simgelerinden biri olan Haliç’in bir dönem kaderine terkedildiğini, artık temizlenemez dendiğini hatırlatan Başkan Topbaş, o döneme ait ve sonrasında yapılan çalışmalarla ilgili bilgileri şöyle aktardı: “Haliç’i besleyen bütün dereler kapatıldı ve yok edildi. Kirlenen Haliç için de daha sonra bir üniversitemiz araştırma yaparak Haliç’in kurtarılamayacağını, doldurulması gerektiğini ve orman yapılmasının tek çare olduğuna karar verdi. Ama biz 760 milyon dolarlık bir yatırımla bugün Haliç’i 50 civarında canlının yaşadığı bir yer haline getirdik. Kuzeyden Çayırbaşı istikametinden bir tünel açarak, Haliç’e 760 bin metreküp deniz suyu alıyoruz ve böylece yağmursuz havalarda Boğaz’ın oksijenli suyunu Haliç’le buluşturuyoruz. Bu buluşturma, Haliç’in yılda 3 kez temizlenmesi anlamına geliyor.”

 

Kurbağalıdere’de denize girilebilecek…

Bir dönem İstanbul’un denizlerinin kirletilmesine bazı çevrelerce göz yumulduğunu ifade eden Başkan Topbaş, İSKİ’nin o yıllarda almış olduğu hatalı kararları şu ifadelerle aktardı: “Maalesef geçmişte İSKİ tarafından alınmış kararlar var. Dereleri atıksu kanalı kabul etmişler. Demişler ki, ‘Biz atık su kanalı yapamadık, altyapıyı yapamadık ama bu atıksu kanallarını yapana kadar atıksularınızı derelere bağlayabilirsiniz.’ Listeler hazırlandı, şu derelere atıksularınızı bağlayabilirsiniz diye. Kurbağalıdere bunlardan bir tanesi. Yıllarca denizleri, dereleri kirlettiler. Bunları temizlemek kolay bir iş değil. Haliç’in temizlenmesi için bu zamana kadar 190 milyon lira harcadık, 180 milyonluk da ihalemiz var, inşallah 2017 yazında da denize girilebilecek. Hatta Kurbağalıdere denize girilebilecek bir hale kavuşacak.”

İstanbul’da denize girilebilir alan 400 km’ye çıktı…

“Bizler Sayın Cumhurbaşkanımızın belediye başkanı olduğu dönemde başlattığı yerel yönetim anlayışını devam ettirmekteyiz.” diyen Başkan Topbaş, “İstanbul Boğazı takriben 35 km. Her iki yakasında da yol altında bulunan yalılar başta olmak üzere bu yerleşim yerlerinin atıkları İstanbul Boğazı’na boca ediliyordu. Bizim dönemimizde boru itme yöntemiyle tüm bu atıkları aldık. Trafiği aksatmamak için açık kazı yapamadık. Ve çok şükür ki, bu bölgelerde denize girilebilir hale geldi. Balık hallerini ziyaretlerimizde de oradaki arkadaşlarımız balık türlerinin zenginleştiğini ve denizin bereketlendiğini ifade ediyorlar. Biz göreve geldiğimizde 21 km’lik alanda denize girilebilirken, biz bu oranı 400 km’ye çıkardık. Denize girilebilir alanlarda cankurtaran ekipleri kurduk. Bu ekiplerimiz 37 bin can kurtarma eylemi gerçekleştirdi.”

 

Tuna Nehri temizleniyor…

Dünya Belediyeler Birliği Başkanı olarak da Tuna Nehri’nin temizlenmesine yönelik bir çalışma yürüttüklerini hatırlatan Başkan Topbaş, sözlerini şöyle tamamladı: “Tuna Nehri’ndeki kirliliğin ciddi ölçekte olduğunu biliyoruz. Dedik ki, ‘Tuna Nehri’ne kıyısı olan bütün şehirlerle bir organizasyona girelim ve Tuna’daki kirliliği kaldıracak kuşaklama sistemi ile oradaki kirliliği önleyelim. Karadeniz’in en büyük kirleticisi durumundaki Tuna’yı temizleyelim.”