Kadıköy-Kartal Metrosu’nda geri sayım başladı 15.7.2010

Tünel çalışması büyük ölçüde tamamlanan Kadıköy-Kartal-Kaynarca Metrosu’nda hedefe doğru bir adım daha atıldı. 2011 sonunda hizmete girmesi için yoğun çalışmaların sürdürüldüğü hatta raylara ilk kaynağı Başkan Kadir Topbaş yaptı. Başkan Topbaş kaynak töreni sırasında, “Burada her gün 150 metre tünel kazısı yaparak bir dünya rekoru kırdık. Hedefimiz 2013 yılında İstanbul’u 204 kilometrelik raylı sistem ağıyla örmek” dedi.

İstanbul Büyükşehir Belediyesi tarafından tünel çalışması büyük ölçüde tamamlanan 26 kilometrelik Kadıköy-Kartal-Pendik-Kaynarca Metrosu’nda sona doğru yaklaşılıyor. İstanbul Büyükşehir Belediye Başkanı Kadir Topbaş, bugün basın mensuplarıyla birlikte yerin 31 metre altındaki metro hattına inerek raylara ilk kaynağı attı.

Her gün 150 metro tünel kazısı!...

Raylara atılan ilk kaynağın ardından basın mensuplarını bilgilendiren Başkan Kadir Topbaş, Kaynarca’ya kadar 3 istasyon uzatılarak 26 kilometreye çıkan Kadıköy-Kartal Metrosu’nda günde ortalama 150 metre tünel kazısı yapılarak bir dünya rekoruna imza attıklarını belirterek, ray döşeme ve kaynak işlemlerinin 8 ay kadar süreceğini ve gelecek Haziran ayında bu hatta test sürüşüne başlayacaklarını söyledi. Kadıköy-Kartal-Kaynarca Metrosu’nu 2011 sonunda hizmete almayı planladıklarını ifade eden Kadir Topbaş, şöyle konuştu;

“Bu hatta saatte tek yönde 70 bin, günde ise 1 milyon yolcuyu kaliteli, hızlı, konforlu bir şekilde taşıyacağız. Bu metro hattı E-5 aksındaki semtlerin yolculuk talebini büyük ölçüde karşılayacak ve E-5 trafiğini de rahatlatacak. İlerde bu hat Kaynarca’dan Sabiha Gökçen Havalimanı’na kadar uzatılacak. Öte yandan, Marmaray projesi tamamlandığında bütün raylı sistem hatları entegre olacak. Bu metro hattı açıldığında; vatandaşlarımız Kartaldan Kadıköy’e 29 dakikada, Üsküdar’a 35 dakikada, Taksim’e 55 dakikada, Olimpiyat Stadı’na ise 89 dakikada ulaşma imkanına kavuşacaklar. İşte bu çalışmalar ulaşıma böyle bir hız, konfor ve kalite getiriyor. Şu anda yerin 31 metre altındayız ve burada 24 saat esasına göre gece gündüz ekiplerimiz çalışıyor. Bu yoğun çalışma temposu ve teknolojik imkânlarla günde 150 metrelik kazıyla bir dünya rekoru kırıldı. Bu hattın belediyemize toplam maliyeti 1 milyar 550 milyon dolar gibi büyük bir rakam. Sistemde çalışacak 120 vagon da önümüzdeki yıl gelmeye başlayacak.”

İnsansız çalışabilen teknolojik bir metro…

Kadıköy-Kartal Metrosu inşaatında çok ileri bir teknoloji kullandıklarını ve bu teknolojinin dünyada sadece Londra, Paris, Hong Kong gibi birkaç ileri şehirde kullanıldığını anlatan Başkan Topbaş, “Bu metro sistemimiz tamamlandığında sürücüsüz çalışabilme ve vagonları bir bilgisayar vasıtasıyla sürücüsüz park edebilme özelliğine sahip olacak. Yani makinist olmaksızın çalışacak son derece modern bir metro sisteminden bahsediyorum. Burada dünyada çok az şehirde buluna çok ileri bir teknolojiyi yakalıyoruz. İstanbul her alanda dünya ile yarışan bir şehir ve her alanda bir numara olmak için çalışıyoruz” diye konuştu.

 

 

5 milyar dolarlık metro yatırımı ve 204 kilometre metro…

Göreve geldiklerinden bu yana 5 milyar 129 milyon dolarlık metro sistemi yatırımı başlattıklarını, bunun 3 milyar 500 milyon dolarlık kısmı yapıldığını, geri kalanının da hızla devam ettiğini dile getiren Başkan Kadir Topbaş, “Hedefimiz 2013 yılında İstanbul’u 204 kilometrelik raylı sistem ağıyla örmek. Nihai hedefimiz ise 635 kilometrelik dev bir raylı sistem ağı oluşturmak. Planladığımız yatırımları tek tek devreye alıyoruz” dedi.

Dünyada metroları merkezi hükümetler yapıyor

İstanbul ve Ankara’daki metro yatırımlarının Ulaştırma Bakanlığı’na devredilmesini içeren Kanun nedeniyle Başbakan Erdoğan’a ve Bakan Binali Yıldırım’a özellikle teşekkür ettiğini vurgulayan Başkan Topbaş, dünyada metro yatırımlarını merkezi hükümetlerin yaptığına dikkat çekerek, “Çıkan bir yasayla bu işlerin yükünü hükümetimiz alacak. Yaptıklarımız İstanbullulara hizmet olarak sunuldu. Ancak yapmakta olduklarımız ve bundan sonra planladıklarımız Hükümetimizin gücüyle hız kazanacak. Bundan İstanbullular kazanacak. Bu kanunun bazı çevrelerce kıyak yasa olarak adlandırılmasını da anlayamıyorum. Çünkü dünyada metro yatırımlarını merkezi hükümetler yapıyor. İstanbulluların günlük yolculuğa ödedikleri paralarla böyle büyük yatırımları birden yapmak da mümkün değil” şeklinde konuştu.

SAYILARLA KADIKÖY-KARTAL METROSU

* Güzergâh uzunluğu: Yaklaşık 22 km.

* Çift hatta toplam tünel uzunluğu: 44 km.

* İstasyon sayısı: 16

* İnşaatı devam eden istasyon sayısı: 15

* Toplam tünel uzunluğu: 56.136 m.  (bağlantı tünelleri, şaftlar, merdiven tünelleri dahil)

* 9 istasyonda elektromekanik işler başladı.

* Toplam proje maliyeti: 1.350.000.000 USD

* Hatta çalışacak 120 vagon ihalesi yapıldı.

* İlk vagon 2011 yılı ocak ayında teslim alınacak.

* Ray altına uygulanan ve titreşimleri önleyen elastomer mesnet malzemesi,  

  Türkiye’de kullanılan en kalın ve en fazla titreşim önleyen yastık olacak.

* Böylece trenin sebep olduğu gürültü ve titreşim minimuma indirilerek seyahat konforu arttırılmış olacak.

 

KARTAL – KAYNARCA METRO HATTI UZATMASI

Metronun Kartal’dan Kaynarcaya uzatılması kararı alınarak tünel kazı işleri başlatıldı. Bu kapsamda 3 istasyon daha uzayacak olan metro hattının toplam 4,5 km. olan bu bölümünde 3.800 m. tünel açıldı.

Kartal – Kaynarca arası: 4,5 km.

İstasyon sayısı: 3

İstasyonlar: Yakacık, Pendik, Kaynarca