Tarihi vapurlar için 6,5 milyon TL’lik yatırım… 3.7.2010

İstanbul Büyükşehir Belediyesi İDO tarafından tamamen yenilenen “Emin Kul Vapuru” Başkan Kadir Topbaş tarafından hizmete alındı. Şehir Hatları’ndan devralınarak İstanbullulara 40 yıl daha hizmet verecek şekilde yenilenen vapurlar için toplam 6.5 milyon TL harcandı.

İstanbul Büyükşehir Belediyesi’nin Şirketlerinden İDO, Şehir Hatları vapurları yenilemeye devam ediyor. İDO tarafından tamamen yenilenerek, hurdaya ayrılmaktan kurtarılan Emin Kul Vapuru, İstanbul Büyükşehir Belediye Başkanı Kadir Topbaş, Esenler Belediye Başkanı M. Tevfik Göksu, İETT Genel Müdürü Hayri Baraçlı ve İDO Genel Müdürü Ahmet Paksoy’un da katıldığı törenle hizmete alındı. Kadıköy’deki Eminönü İskelesi’nde gerçekleştirilen törene Emin Kul’un eşi Saniye Kulve çocuklarıyla birlikte çok sayıda davetli katıldı.

İstanbul’un simgesi Şehirhatları Vapurları’nın Belediye’ye devrinden bu yana “Zübeyde Hanım” (Rumeli Kavağı) ve “Fenerbahçe” vapurlarını yenileyen İstanbul Büyükşehir Belediyesi, adeta enkaz halindeki “İstanbul-9” (Şehit Sami Akbulut), “Barış Manço” (İnciburnu), “Prof. Dr. Aykut Barka” (Sedefadası) ve “Ahmet Hulusi Yıldırım” (Bostancı) vapurlarını da tepeden tırnağa yenileyerek İstanbulluların hizmetine sundu.

“Türkiye'nin bir deniz ülkesi, İstanbul' da bir deniz kenti” 

Başkan Kadir Topbaş açılış töreninde yaptığı konuşmada; “1 Temmuz Kabotaj bayramı. Kabotaj'ın denizlerdeki egemenlik haklarının kullanım haklarının tekrar geriye alınması anlamına geliyor. Tabi bayram yapabilmemiz için denizden ne kadar istifade ediyorsunuz, denizden ne alıyorsunuz, ne veriyorsunuz. Bunların çok iyi kurgulandığı takdirde bayram etme hakkınız olur ve bayram edersiniz. Yoksa rutin bir denizcilik bayramı diye protokolden ibaret bir sistem geliştirirsiniz. İstanbul geçmişten günümüze kadar gerçekten denizi çok iyi kullanmış bir şehirdir. Deniz kenti olma özelliği zaten 8 bin 500 yıllık yerleşik tarihin temelinde de bir deniz kenti olması geçmekte. İnsanoğlu geçmişte yerleşim alanları tercih ederken dere kenarları nehir kenarları ve deniz kenarlarını tercih etmişlerdi." dedi.

Denizcilik konusunda şimdiye kadar 700 milyon liralık yatırım yaptıklarının altını çizen Kadir Topbaş; “Şu anda günde 82 iskele, 105 gemide, bin 300 sefer yapıyoruz. Yılda 100 milyonun üzerinde insan taşıyoruz. 6 -7 milyon civarında araç taşımaktayız. Dünyanın en çok insan taşıyan hizmet veren deniz işletmeleri İDO'dur” şeklinde konuştu.

İstanbul Büyükşehir Belediye Başkanı olmadan önce İskele ve vapurların durumunun hiç de iyi olmadığını aktaran Başkan Topbaş: “Çok ciddi sıkıntılar yaşanmaktaydı. Şimdi gemilerimizi klimalı hale getiriyoruz. Tertemiz, her gün dezenfekte ediliyor.” dedi.

Şehir hataları vapurlarının şehrin kimliğini ifade eden gemiler olduğunun altını çizen Topbaş; “Sayın genel müdürüme, 'Mevcutları ne kadar ihya edebiliriz? Bu çalışmayı yapalım, yenilerini ihtiyacımız var onları alalım.' dedik. Zannediyorum 35 tane gemimizi rehabilite ettik. Artık hurdaya çıkacak gemilerden yedisi 40 yıl daha hizmet edecek.” dedi.

 

 

 

Emin Kul’a vefa

Törende konuşan İDO Genel Müdürü Ahmet Paksoy, Başkan kadir Topbaş’ın kendilerine İstanbul ulaşımını etkilendirme talimat verdikten sonra çok ciddi bir planlama çalışması yaptıklarını ifade ederek; “Stratejik planda bir çok gemiyi, deniz otobüsü, feribotu, deniz taksiyi İstanbullularla buluşturduk. Bunun yanında yorgun gemileri de kazanmak adına çok büyük emek harcadık. Şehir hatlarındaki gemi adları çok önemli kişilerin adını taşır. Emin Kul’da denizcilik camiasında çok önemli bir isimdir. Bizlerde Emin Abi’yi vefayla anma adına bu gemiyi Emin Kul adını verdik.” dedi.

Törende konuşan Emin Kul’un eşi Saniye Kul’da geçen hafta Başkan Topbaş’dan tören için davet aldığında çok heyecanlandığını ifade ederek “Sayın Başkanıma çok teşekkür ediyorum. Kendini denizciliğe adamış eşim Emin Kul’un adını ölümsüzleştirdiği için kendisine huzurunuzda çok teşekkür ediyorum.” dedi.

Konuşmaların ardından Başkan Topbaş ve davetliler iskeleye yanaşan Emin Kul Gemisi’ne binerek Kabataş İskelesi’ne kadar geminin deneme seferine katıldılar.

Yaklaşık 1 milyon TL harcandı

1989 yılında Haliç Tersanesi’nde “Bahçekapı” adı ile inşa edilen Emin Kul Vapuru, ana güvertesinden taraça güvertesine kadar tüm mekânları sökülerek yenilendi. Yaklaşık 75 ton saç yenileme işlemi yapılan vapur, ana makine dairesinden pervanelerine kadar elden geçirildi. Çalışmalar yaklaşık olarak 1 milyon TL’ye mal oldu.  Emin Kul Vapuru, yaz mevsiminde 2100, kış mevsiminde ise 1257 yolcu taşıma kapasitesine sahip. İstanbul Büyükşehir Belediyesi, devraldığı gemilerin sadece yenileme çalışmaları için bugüne kadar Emin Kul Vapuru dâhil toplam 6,5 milyon TL harcadı.