Deniz ulaşımı için büyük yatırımlar devam ediyor 5.3.2010

İstanbul Büyükşehir Belediyesi’nin deniz yatırımları hız kesmeden devam ediyor. İDO tarafından yenilenen Ahmet Hulusi Yıldırım Vapuru ile inşa edilen iki yeni iskele, Başkan Kadir Topbaş tarafından hizmete alındı. Vapurun 40 yıl daha İstanbul’a hizmet verecek hale getirildiğini belirten Başkan Topbaş, dönemlerinde sadece deniz ulaşımına 450 milyon TL’lik yatırım yaptıklarına dikkat çekti.

İstanbul Büyükşehir Belediyesi’nin Şirketlerinden İDO’nun Haliç Tersanesi’nde bakıma aldığı Ahmet Hulusi Yıldırım Vapuru ile Eminönü’nde inşa edilen iki yeni iskele, Başkan Kadir Topbaş’ın katılımıyla düzenlenen törenle hizmete alındı.

 Boğaziçi Evliya Çelebi İskelesi’nde düzenlenen hizmete alım törenine, Fatih Belediye Başkanı Mustafa Demir, Üsküdar Belediye Başkanı Mustafa Kara, İBB Ulaşımdan Sorumlu Genel Sekreter Yardımcısı Muzaffer Hacımustafaoğlu, İSKİ Genel Müdürü Ahmet Demir, İETT Genel Müdürü Hayri Baraçlı, İDO Genel Müdürü Ahmet Paksoy ile daire başkanları, müdürler ve üniversiteler ile iş dünyasının tanınmış simaları katıldı. Törende yenilenen gemiye adını veren Ahmet Hulusi Yıldırım’ın Eşi Oya Yıldırım, Oğlu Ali ve Kızı Pınar Yıldırım da yer aldı.

İstanbullunun hizmetindeler

Yılların yıpratıcı etkisi nedeniyle bakım onarıma alınarak, hurdaya ayrılmaktan kurtarılan Ahmet Hulusi Yıldırım Vapuru, metal ve ahşap aksamlarından makine dairesine kadar tepeden tırnağa yenilendi. Salonlardaki zemin ve pencereler ile tüm yan panel kaplamalar, iç ve dış mekân koltukları, havalandırma ve elektrik tesisatı tamamen değiştirildi. Makine dairesindeki tüm boru devreleri ve dümen sistemi yenilenen geminin koltukları sökülüp takılabilir şekilde dizayn edildi.

Uluslararası Denizcilik Örgütü kurallarına uygun yanmaz kaplama malzemeler kullanılarak yenilenen gemi, 40 yıl daha İstanbul’a hizmet verecek. 2100 kişi kapasiteli 67 metre uzunluk, 12,2 metre genişlik özelliklerine sahip olan geminin yenileme çalışmaları için 1 milyon 400 bin TL harcandı.

Yenilenen Hezarfen Ahmed Çelebi ve Evliya Çelebi İskeleleri ise, geleneksel Türk mimarisini minimalist bir anlayışla yorumlanarak tasarlandı. İskeleler, dünden bugüne İstanbul’un deniz ve tarih buluşmasını yansıtır nitelikte inşa edildi. Her biri 220 metrekarelik yolcu salonuna sahip olan yeni iskelelerden, Hezarfen Ahmed Çelebi İskelesi Üsküdar, Evliya Çelebi İskelesi ise Boğaziçi ve Adalar seferleri için kullanılacak.

Denize 450 milyon TL yatırım

Törende konuşan İstanbul Büyükşehir Belediye Başkanı Kadir Topbaş, günümüzde ülkelerin değil şehirlerin yarıştığını belirterek, yarışa soktukları İstanbul’un dünyayı etkileyen bir şehir haline geldiğini söyledi. Dönemlerinde sadece deniz ulaşımına 450 milyon TL yatırım yaptıklarını vurgulayan Başkan Kadir Topbaş, “İstanbul sadece Türkiye’nin değil, dünyanın önemli bir sembolü haline geldi. Geriye dönüp bakıldığında İstanbul’da son 6 yılda elde edilen kazanımları bu kadar kısa bir zaman dilimine nasıl sığdırdığımıza herkes şaşırıyor. Bazı siyasiler, ‘15 yıldan beri bu zihniyet İstanbul'da ne yaptı ki?’ diyor. Onlara asla cevap verilmez, hatta bu sözlerini duymazlıktan gelmek gerek. Sağır sultan bile duydu. Yapılan işler, alınan başarı ortada” diye konuştu.

218 kavşağa 2 milyar TL harcandı

Göreve geldiklerinde İstanbul'un en önemli sorunlarından olan ulaşımla ilgili adımlar atmak adına ulaşım master planı bitirdiklerini ifade eden Başkan Topbaş, 6 yıl önce 11 milyon olan günlük hareketliliğin şu anda 23 milyona ulaştığını ve insan sirkülasyonunun bu kadar artmasına rağmen trafikte ciddi bir rahatlık yaşandığının atını çizdi. Gelecekte İstanbul’da 40-50 milyon günlük hareketlilik yaşanacağına işaret eden Başkan Topbaş, tarihi bir rekora imza atılarak yapılan 218 kavşak ve yol çalışmasına da 2 milyar TL harcadıklarını kaydetti.

İstanbul’un her noktasında ulaşım konusunda önemli adımlar attıklarını anlatan Topbaş, raylı sistem çalışmalarının da aralıksız sürdüğünü dile getirdi, denizyolunun ulaşımdaki payını artırmak için de önemli çalışmalar yaptıklarını hatırlattı. İstanbul’un bir deniz şehri olmasına rağmen denizlerden yeterince faydalanamadığını anlatan Topbaş, konuşmasını şöyle sürdürdü;

“32 vapuru jilet olmaktan kurtardık”

“Dönemimizde sadece deniz ulaşımına 450 milyon TL yatırım yaptık. 105 gemi ile 82 iskelede günde bin 300 sefer yapıyoruz. Geçen yıl 107 milyon yolcu taşıdık. Araç taşıma kapasitemiz yıllık 7 milyon. Sirkeci-Harem hattında günde 4 bin araç taşınırken şimdi bu sayı yaklaşık 15 bine ulaştı. Arabalı vapurlar 8 dakikada karşıdan karşıya geçiyor. Yolculardan şikayet geliyor, ‘Çayımız bitmeden yolculuk bitiyor’ diye. Bizim sembollerimizden biri şehir hatlarımız. Şirket-i Hayriye’nin geçmişte çok güzel modelleri vardı, ama hep elden çıkmış. Göreve geldiğimizde bunları yenilemek, ve yeni, hızlı vapurları devreye sokmak için çalışırken, diğer taraftan da daha hızlı ulaşım için deniz otobüslerini ve feribotları devreye soktuk. Ama birileri, hiç böyle bir şey söylemediğimiz halde, ‘Gemileri sattırmayız’ dedi. Bu gemiler yıllarca jilet oldu gitti. Niye ayağa kalkmadınız, niye durun demediniz? Biz Şehir Hatları’ndan devraldığımız 32 tane gemiyi ciddi bakım yaparak en az 40 yıl daha kullanılabilecek hale getirdik. Yeniledik, düzenledik, temizledik ve devreye soktuk.”

 Vapurun yenilenmesine 1.4 milyon TL harcandı

 Ahmet Hulusi Vapuru’nun yenileme çalışmaları için yaklaşık 1,4 TL harcandığını belirten Başkan Kadir Topbaş, İstanbul’daki iskelelerin de tarihi birer kimlik olduğunun altını çizdi. Bütün iskeleleri yenileyerek yeniden halkın kullanımına açtıklarını hatırlatan Başkan Topbaş, 2 yeni iskele ile yenilenen vapurun İstanbul’a hayırlı olması temennisinde bulundu.

İDO Genel Müdürü Ahmet Paksoy da filolarına her gemi katıldığında ve her iskele açılışında büyük mutluluk duyduklarını belirterek, Başkan Topbaş’ın desteğiyle şehir hatlarını devraldıktan sonra önemli projelere imza attıklarını anlatarak, tüm gemileri elden geçirdiklerini ve iskeleleri bir bir yapmaya çalıştıklarını dile getirdi.

37 yıllık bir gemi olan Ahmet Hulusi Yıldırım vapurunda yapılan yenileme çalışmalarına da değinen Paksoy, “Vapur, adeta yine yeniden inşa edildi. İnşallah uzun süre İstanbullulara hizmet eder. Vapurun tekrar hizmete sunulmasıyla birlikte denizcilik camiasına önemli hizmetleri bulunan Ahmet Hulusi Yıldırım da anılacak” dedi.

Törende konuşmaların ardından Başkan Topbaş ve beraberindekiler kurdele keserek toplu açılışı gerçekleştirdi. Kadir Topbaş, Daha sonra Ahmet Hulusi Yıldırım’ın Eşi Oya Yıldırım’a bir plaket takdim etti. Başbakan Recep Tayyip Erdoğan’ın da kutlama mesajı gönderdiği tören, vapurla gerçekleştirilen kısa Boğaz turuyla sürdü. Vapurda davetlilere çay ve simit ikram edildi.

Ahmet Hulusi Yıldırım kimdir?

Bostancı olan adı 2003 yılında Ahmet Hulusi Yıldırım adıyla değiştirilen gemi, 1974’de Camialtı Tersanesi’nde motorlu yolcu vapuru olarak yapıldı. Haliç Tersanesi’nde bakıma alınarak modernize edilen vapurun tüm mekânları sökülerek yenilendi ve gemide yaklaşık 100 ton saç kullanıldı. Vapur’a ismi verilen Ahmet Hulusi Yıldırım, 1984-1988 yılları arasında Türkiye Denizcilik İşletmeleri’nde Yönetim Kurulu Başkanı ve Genel Müdür olarak birçok projeye imza attı. Ahmet Hulusi Yıldırım’ın İzmit Körfezi’nde Eskihisar - Topçular arasına kurduğu Araba vapuru hattının yanında, yeni, modern gemiler ve kıyı emniyeti fenerlerini güneş enerjisine dönüştürmesi projelerinin altında da imzası bulunuyor.