Melen Projesi’nde ışık göründü 21.05.2012

İstanbul’a yılda 1 milyar 77 milyon metreküp su taşıyacak Melen Projesi’nin en önemli safhalarından biri olan İstanbul Boğazı’nın altındaki su borusu geçişi tamamlandı.

Melen Projesi’nin en önemli ayaklarından biri olan ve Melen nehrinden yılda 1 milyar 77 milyon metreküp suyu, İstanbul’a taşıyacak, dünyada iki kıtayı birbirine bağlayan ilk ve tek “uzun su altı tüneli” olan su borusu geçişi tamamlandı. İstanbul Büyükşehir Belediye Başkanı Kadir Topbaş, DSİ Bölge Müdürü Yalçın Çamoğlu, İSKİ Genel Müdürü Ahmet Demir ile su altı tünelini kullanarak Asya’dan Avrupa’ya geçti.

Başkan Topbaş: “Tarihe tanıklık ettik”

Beykoz Fidanlığı’ndaki DSİ şantiyesinden araçlara binen Başkan Topbaş ve basın mensupları, çapı 4 metre olan su tünelinden geçerek yerin 136 metre altında Asya ve Avrupa kıtalarının birleştiği noktaya ulaştı. İki kıtanın birleşme noktasında basın mensuplarına açıklama yapan Başkan Topbaş, gerçekleştirilen yolculukla birlikte tarihe tanıklık ettiklerini söyledi.

Başkan Topbaş: “İstanbul’un su problemi kalmayacak”

“Üzerimizden gemilerin geçtiğini düşününüz” diyen Başkan Topbaş konuşmasına şöyle devam etti: “İki kıtayı birleştiren bu su tüneli, dünyada bir ilktir. 6 metre çapında açılan ancak kaplamalar yapıldıktan sonra 4 metre çapına inen tünel saniyede 32,5 metreküp su geçirebilme kapasitesine sahip. Melen’den gelen su diğer barajlarımızla birlikte İstanbul’un su ihtiyacını karşılayacak. 2050’ler, 2060’lar, 2070’lerde İstanbul’da su kesintisi ve problemi yaşanmayacak. Temmuz ayında hayata geçirmeyi planladığımız Melen Projesi ile İstanbul’un su problemi kalmayacak.”

Başkan Topbaş, açıklamasının ardından bazı televizyonların canlı yayınlarına konuk olarak proje hakkında bilgi verdi. Başkan Topbaş basın turuna katılan gazetecilerle daha sonra fotoğraf çektirdi. Buradan tekrar araçlara binen Başkan Topbaş ve basın mensuplarının 5,5 kilometrelik tünel yolculuğu, Sarıyer Derbent Mahallesi’ndeki İETT Garajı’nda sona erdi. Tarihe yolculuğa katılanlara, İstanbul Boğazı’nın 136 metre altından çıkarılan taşlardan yapılan saatler hediye edildi.

Günde 8 metre kazı yapıldı, 1,5 ay önce bitirildi

Melen Projesinin en önemli adımı olan su borusu geçişi ile Asya ile Avrupa kıtaları Sarıyer Derbent, Beykoz Ortaçeşme arasında İstanbul Boğazı’nın 136 metre altında bağlandı. 5 bin 551 metrelik Boğaziçi Tüneli’nin Asya ve Avrupa kıtalarındaki 3 bin 145 metrelik kısmı, boğazın tabanının 136 metre altında 14 atmosferlik basınca dayanıklı ve zemin koşullarına uygun EPB (Zemin Basıncı Dengeleyici) ve Hard Rock tipi son teknoloji ürünü bir tünel delme Makinesi ile açıldı.

Tünel Delme Makinesi ile Derbent-Beykoz şaftı arasındaki 3 bin 145 metrelik çalışma, hiçbir iş kazası yaşanmadan,  günde ortalama 8 metre kazılarak 1.756 günde ve programlanan süreden bir buçuk ay erken tamamlandı. İstanbul'un şu andaki günlük ihtiyacının 1,5 katı kadar suyu iletecek kapasitedeki Boğaz Tüneli tamamlandığında günde yaklaşık 3 milyon metre küp su Avrupa yakasına taşınacak. DSİ’nin yaptığı bu proje ile İstanbul’un su ihtiyacı 2060 yılına kadar teminat altına alınıyor.