Kadıköy-Kartal Metrosu mutlu son yaklaşıyor 11/11/2011

İstanbul, Avrupa Yakası’ndan sonra Anadolu Yakası’nda da metrosuna kavuştu. Anadolu Yakası’nın ilk metro hattı olan Kadıköy-Kartal Metrosu’nun test sürüşünü yapan İstanbul Büyükşehir Belediye Başkanı Kadir Topbaş, "Bu çalışmalar yer altında olması sebebiyle görünmeyen işler. Ancak yer altında hummalı bir çalışma yürütülüyor. Gece gündüz demeden, yerin 40 metre altında binlerce insan bu çalışmaları yürütüyor" dedi.

Başkan Kadir Topbaş, Kadıköy-Kartal Metro Hattı’ndaki tarihi test sürüşü için geldiği Kartal İstasyonu’nda görme engelli vatandaşlar için özel olarak tasarlanan yoldan yürüyerek metroya bindi. Metronun test sürüşünü 2011 yılının 11. ayının 11. günü saat 11.11’de yapan Başkan Topbaş, gazetecilere vatman koltuğunda poz verdi.

 

9 şiddetindeki depreme dayanıklı

 

Kartal’dan Kadıköy’e kadar süren test sürüşünün ardından Kadıköy İstasyonu’nda basın mensuplarına açıklama yapan Başkan Kadir Topbaş, sistemin 9 şiddetindeki bir depreme dayanıklı olarak tasarlandığını, Kadıköy-Kartal Metro Hattı’nda günde 1,5 milyon yolcunun seyahat edeceğini söyledi.

 

Kadıköy Kartal arası 29 dakika

 

Özellikle Anadolu yakası için metro hattının çok önemli olduğunu vurgulayan Başkan Topbaş, Kadıköy Kartal arasındaki yolculuğun 29 dakika gibi kısa bir sürede tamamlanacağını belirtti. Başkan Topbaş sözlerine şöyle devam etti: ”Kartal'dan, Ayrılıkçeşme İstasyonu'na gelen vatandaşlarımız Marmaray ile Avrupa yakasındaki diğer istasyonlara geçebilecek. Kadıköy'den deniz ulaşımıyla da İstanbul'un istedikleri noktasına ulaşılabilecekler.”

 

İstanbul’a 44 milyar lira yatırım

 

Bu yılsonunda İstanbul'da yaptıkları yatırımların toplamının 44 milyar TL’ye ulaşacağını, bu rakamın yarısının ise ulaşıma harcandığını ifade eden Başkan Topbaş, metro hattındaki çalışmaların yer altında yürütüldüğü için görünmediğini ancak yer altındaki hummalı çalışmanın 24 saat aralıksız sürdürüldüğünü dile getirdi.

 

Günde 5 milyon yolcu taşınacak

 

Metro hattı inşaatında gece gündüz demeden, yerin 40 metre altında binlerce insanın dur durak bilmeden çalıştığını belirten Başkan Kadir Topbaş, “Yakın bir tarihte İstanbullular bu çalışmaları çok daha iyi hissedecek ve görecek. İstanbul'da mevcut 44,1 kilometrelik raylı sistemi, 82 kilometreye çıkardık ve 2014'te bu rakam 230 kilometreyi bulacak. 2014 yılında raylı sistemlerimizi günde 4 milyon 950 bin insan kullanıyor olacak” dedi.

 

Hat Kaynarca’ya kadar uzatılacak

 

Toplam uzunluğu 22 kilometre olan Kadıköy-Kartal Metro Hattı’nın maliyetinin 1,6 milyar dolar olduğunu belirten Başkan Topbaş, bu hattı Pendik-Kaynarca'ya kadar 4,5 kilometre daha uzatacaklarını, bu hattın da devreye girmesiyle yapılan toplam yatırımın 3 katrilyon 225 milyar liraya ulaşacağını söyledi.

 

2012 Şubat ayında hizmete alınacak

 

Metroları sistem olarak geliştirmek istediklerini, bu sistemle birlikte vatandaşın artık kendi araçlarından ziyade metroları tercih edeceğini belirten Başkan Topbaş, “Kadıköy-Kartal Metro Hattımızda test sürüşlerinin bir kaç ay daha devam etmesi gerekiyor. 2012 Şubat ayında yolcu taşımaya başlayacağız. Bu hattaki vagonlar makinist olmadan da kullanılabilecek bir sisteme sahip. Bir kişi, ekrandan bakarak vagonları garaja yerleştirebilecek” dedi.

 

Üsküdar-Çekmeköy Metrosu 38 ayda tamamlanacak

 

İhalesini yaptıkları Üsküdar-Ümraniye Tepe Üstü-Çekmeköy istikametindeki metro hattının 38 aylık bir sürede tamamlanmasını planlandıklarını belirten Başkan Topbaş, “Bu hat da devreye girdiğinde bu istikametteki trafik yoğunluğunu ciddi bir şekilde azaltacağız.” dedi.

 

3 bin yeni otobüs İstanbulluların hizmete sunulacak

 

İDO satışından elde edilen gelir ile 2013 yılı sonu itibariyle İstanbul'daki bütün otobüsleri konforlu hale getireceklerini ifade eden Başkan Kadir Topbaş, 3 bin civarında yeni otobüsün de kentin hizmetine sunulacağı müjdesini verdi.

 

Dünyanın en hızlı tünel çalışması yapıldı

 

Şehir içinde açılan, dünyanın en hızlı tünel çalışmasının yapıldığı hatta günde 150 metreyi bulan rekor tünel kazıları yapıldı. Yaklaşık 22 kilometre uzunluğundaki Kadıköy-Kartal Metro Hattı’nda toplam 16 istasyon bulunuyor. 15 istasyonda elektromekanik ve ince işlere başlandı.

 

Günde 250 metre ray montajlanıyor

 

Toplam 48 bin 572 metre ray uzunluğuna sahip hattın Kozyatağı ve Kartal istasyonları arasında ray döşeme çalışmaları tamamlandı. Günde 250 metre ray montajlama çalışmaları ise tüm hızıyla sürüyor.

 

Vagon sayısı 144’e çıktı

 

Hat için temin edilen vagon sayısı, hattın Kaynarca'ya uzatılacak olmasından dolayı 120'den 144'e çıkarıldı. Ocak ayında başlayan sevkiyat sürecinde bugüne kadar 16 vagon sahaya geldi. Metroda, 4'lü tren dizisinde toplam bin 84 yolcu, 8'li tren dizisinde toplam 2 bin 168 yolcu seyahat edebilecek.

 

Vagonlar sürücüsüz kullanılacak

 

Tüm araçlar, sürücüsüz kullanım özeliğine uygun olarak imal edildi. Bu sayede geceleri parklanma, tamir-bakım atölyesine intikal gibi operasyonlar, kontrol merkezindeki bir operatör vasıtasıyla ve sürücüsüz olarak yapılabilecek. Bu durum, hem işletme ekonomisine hem de hareket kabiliyetine fayda sağlayacak.

 

Kadıköy-Kartal Metro Hattı’nda kullanılacak vagonlar arasında birbirine geçiş imkanı sağlayan ara geçiş yolları da bulunuyor. Ayrıca yolcuların 4 vagondan oluşan bir tren içerisinde homojen dağılımı da mümkün olacak.

 

Yolcu güvenliği ön planda

 

Isıtma, soğutma ve havalandırma gibi özelliklere de sahip vagonlar ile metro hattında yolcuların güvenliği için hiçbir fedakarlıktan kaçınılmadı. Yolcuların güvenliğini sağlamak için vagonlar, araç içi ve dışı, kapalı devre kamera sistemi ile izlenecek.

 

Dinamik Yol Haritası bilgilendirecek

 

Aracın dışında hangi yöne gittiğini gösteren dijital göstergeler olacak. Vagon içinde kapı üstlerinde aracın hangi istasyona doğru gittiğini, hangi istasyonları geride bıraktığını, hattan aldığı on-line bilgi ile yolculara farklı ışıklarla gösteren ''Dinamik Yol Haritası'' da bulunacak. Bu yol haritası üzerinde diğer ulaşım sistemlerine aktarma noktaları ise ayrıca gösterilecek.

 

Yolcu ve makinist arasında aktif iletişim olacak

 

Her araçta yolcuları bilgilendirmek ve reklam amaçlı kullanılmak üzere 8 adet yolcu bilgilendirme ekranı (LCD ekran) bulunacak.

Metro hattında kullanılacak vagonlarda, yolcu ile makinist arasında aktif iletişimi sağlayacak sistem de bulunuyor. Konforlu bir yolculuk için, titreşim ve ses izolasyonu ile yangın izolatörleri de vagonların diğer özellikleri arasında yer alıyor.

 

Yolculuk süreleri kısalacak

 

Kadıköy-Kartal Metro Hattı tamamlandığında (ve Marmaray, Yenikapı-Hacıosman, Otogar-Bağcılar-İkitelli hatları gibi yapımı devam eden diğer hatlar tamamlandığında) Kartal'dan metroya binen bir yolcu; Kadıköy’e 29 dakika, Üsküdar’a 35 dakika, Yenikapı’ya 47 dakika, Taksim’e 55 dakika, Otogar’a 66 dakika, Atatürk Havalimanı’na 79 dakika, Hacıosman’a 79 dakika, Olimpiyat Stadı’na ise 89 dakikada ulaşabilecek.